Gammel kærlighed ruster sjældent

Læs mere
Fold sammen
To ældre herrer vandt for et par år siden det internationale melodi grandprix med sangen, Smuk Som et stjerneskud. I teksten

lyder det. ''''Smukkere ser hun ud, år efter år... Få sange passer så godt på Alfas store 166''er, der

er ved at være en i bilsammenhæng ældre sag ...



Modellen er netop faceliftet, men i bund og grund kan den ikke

løbe fra, at den efterhånden er en gammel konstruktion. Men den bærer sin alder med ynde, for faceliftet har gjort

den smukkere end nogensinde. Jeg tænker selvfølgelig på den dybe udskæring i fronten, der nu binder alle

Alfa''s karismatiske modeller sammen. Siden introduktionen i 1998 har Alfa Romeo holdt Alfa 166 stilistisk uændret, men i tråd

med et facelift, der blev gennemført på Alfa 156 sidste år, har man nu tilført fronten den markante ændring.



Ændringerne

af fronten er elegante og bilen fremstår som meget indbydende. Den har en skødesløs elegance, der er totalt afvæbende

og der er masser af italiensk stil over at køre 166 fremfor en tysk luksusbil.



Ny i Alfa 166 er den stærke V6 motor

på 3,2 liter og 240 hk. Den kender vi kun fra sin bedste side i GTA-modellerne i 156 og 147 og her i en stor tung luksusbil

overbeviser maskinen også. Smidigheden er imponerende. Motoren evner faktisk at trække den store bil fra lige under 1000

o/m i 6.gear! og i den modsatte ende drejer den villigt. De mange kræfter og den udprægede smidighed gør, at man

kan klare sig med få gearskift.



I en luksusbil kan det naturligvis ikke nytte noget, at lyden fra motoren bliver få

dyb og påtrængende, men i dette tilfælde synes jeg, at den fine 3,2-liters V6''er er dæmpet lidt for meget

i lyden.



Det er i detaljerne, at alderen viser sig i 166. I det indre holder designet fint, men klimaanlæg med samme temperatur

valg til hele kabinen vidner om, at Alfa ikke rigtig har taget dette face-lift seriøst.



Det indtryk forstærkes

på bagsædet, hvor Alfa ikke har gidet konstruere bagsædet med 3-punktssele på midterpladsen. Ganske vist er

bagsædet udformet som to enkeltsæder, men alligevel er det for tyndt at stille op med en bil til 633.684 kr. med hoftesele.

En elller anden må have røde ører hos Alfa. Fra 1.oktober er det i øvrigt lovpligtigt sikkerhedsudstyr.