Forsikringsselskab afviser kunde med smadret knæ: »Du kommer for sent«

En kunde fik tilkendt en erstatning for et ødelagt knæ. Efter nogle år var skaden blevet forværret, men forsikringsselskabet afviser at betale mere, også selv om Ankenævnet for Forsikring er på kundens side. Selskabets begrundelse: Kunden anmeldte skaden for sent.

Foto: Iris
Læs mere
Fold sammen

En kvinde, der er født i 1964, anmeldte til sit forsikringsselskab, LB Forsikring, i 2003, at hun var faldet ned ad en trappestige og havde brækket benet. I 2005 meddelte LB Forsikring, at méngraden var vurderet til 15 procent (svarende til en udbetaling på 15 procent af kundens forsikringssum). Der blev udbetalt godtgørelse herfor, hvorefter sagen blev afsluttet.

I 2013 oplyser kundens advokat i et brev til LB Forsikring, at Arbejdsskadestyrelsen efter en ny vurdering havde fastsat kundens méngrad til 30 procent, idet der var indtrådt betydelig forværring af hendes tilstand.

LB Forsikring afviste dog at foretage yderligere udbetalinger. Selskabet anførte blandt andet, at det var selskabets læges vurdering, at generne i kundens højre ben har været varige siden marts 2009, og at disse gener kunne have udløst den yderligere erstatning allerede dengang.

I henhold til forsikringsaftalelovens paragraf 29 er et krav forældet tre år efter, at fordringen kan kræves opfyldt. På den baggrund fastslog LB Forsikring, at kravet skulle have været anmeldt senest i marts 2012.

Selskabet afviste kendelse

Kunden klagede herefter til Ankenævnet for Forsikring. Her fandt nævnet, at klageren først i forbindelse med Arbejdsskade­styrelsens udtalelse i 2013 fik tilstrækkeligt grundlag for at tro, at forværringen af hendes tilstand kunne begrunde et krav om godt­gørelse for varigt mén på 30 procent.

»Nævnet finder derfor, at klagerens krav om udbetaling af yderligere 15 procent méngodtgørelse ikke er forældet,« skrev ankenævnet i sin kendelse og fortsatte:

»Selskabet, LB Forsikring A/S, skal udbetale méngodtgørelse på yderligere 15 procent med tillæg af renter.«

Men her sluttede sagen ikke for kunden. LB Forsikring anfægtede kendelsen og afviste dermed at følge afgørelsen. Klagerens advokat har ifølge ankenævnet oplyst, at sagen ønskes ført for domstolene.