Forsikringsdirektør efterlyser øget konkurrence

Konkurrencen på forsikringsområdet lider, fordi kun de tre-fire største selskaber er med i opløbet, når en mindre virksomhed skal tegne nye forsikringer, mener direktøren for Købstædernes Forsikring.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En meget stor del af dansk erhvervsliv risikerer dyrere og dårligere forsikringer. Det skyldes, at konkurrencen for forsikringer til især mindre og mellemstore virksomheder er hæmmet af, at de tre til fire største selskaber sidder på markedet. Det er konsekvensen af, at forsikringsmæglerleddet ikke længere sidder med ved bordet, når der skal tegnes forsikringer, mener administrerende direktør for Købstædernes Forsikring, Mogens N. Skov:

»I dag, når en mindre og mellemstor virksomhed søger en forsikringsløsning, får den typisk kun tilbud fra et eller flere af de store selskaber. Virksomheden får ikke konkurrerende tilbud fra de mange andre selskaber i Danmark. Grunden er, at de ikke har det store assurandørnet. Vi kan desværre ikke være alle steder. Konsekvensen er, at konkurrencen er begrænset.«

Mogens N. Skov indbyder derfor forsikringsmæglerne til igen at arrangere udbudsrunder, når en virksomhed skal tegne nye forsikringer. Fra Købstædernes Forsikring er man endda villig til at betale mæglerne ved at tilbyde en særlig fordelagtig pris, fordi forsikringsselskabet sparer omkostningerne til salgsarbejdet, når der er en mægler på som mellemmand.

Det har de øvrige forsikringsselskaber organiseret i Forsikring & Pension hidtil været tvivlende overfor til stor fortrydelse for netop mæglerne som beskrevet i Berlingske i sidste uge:

»Før havde mæglerne en vigtig funktion med at skabe konkurrence på denne vigtige del; skal vi kalde det mellemmarkedet. De bidrog med til at sende forsikringsopgaven i udbud, og alle selskaber kunne byde på den. Mellemstore forsikringsselskaber som Købstædernes Forsikring vil gerne være de mindre og mellemstore virksomheders alternativ til de store selskaber,« siger Mogens N. Skov og henviser til, at Købstæderne allerede forudså, at det ville blive et problem, da forbuddet mod provision til forsikringsmæglerne blev indført for nogle år siden.

»De nye regler er til fordel for de tre-fire store forsikringsselskaber. De store har assurandører over hele landet og har nemmere ved at sætte sig på markedet.«

Også konkurrence fra udlandet

Formanden for Forsikringsmæglerfore-ningen og direktør for Aon, Søren Lindbo, er enig med Købstæderne, ligesom man gerne igen vil spille en aktiv rolle med at arrangere udbud for små og mellemstore virksomheder. Men han peger omvendt også på, at det er meget svært at arrangere udbud for mæglerne, hvis de største forsikringsselskaber ikke byder sig til.

»Det er en væsentlig del af markedet, man så holder ude, hvis de store selskaber ikke byder i en udbudsrunde,« siger Søren Lindbo, der i sidste uge meldte sig på banen med ønsket om at øge konkurrencen ved at trække udenlandske forsikringskoncerner til landet.

I brancheorganisationen Forsikring & Pension mener vicedirektør Carsten Andersen ikke, at konkurrencen er blevet begrænset som følge af provisionsforbuddet. Tværtimod er konkurrencen nu blevet mere ren på skadesforsikringsmarkedet, fordi forsikringsmæglerne nu pr. definition er uvildige og ikke i det skjulte repræsenterer det selskab, de får løn af:

»Konkurrencen mudres til, hvis de råd, kunden støtter sig til, finansieres i det skjulte af det udbydende selskab. Det svarer til den kritik, der rejses, når læger finansieres af medicinalindustrien. Det kan være et problem, at mægleren også somme tider optræder som agent. Den forskel er ikke altid klar for kunden.«Er det en fordel for konkurrencen, hvis antallet af udbud via en mægler øges?»Mæglerne kan styrke og effektivisere konkurrencen. Men mæglerne arbejder ikke gratis. Og den effektivitetsgevinst, der kan opnås, står ikke altid mål med meromkostningen ved at indføre et ekstra led. Det er og skal være kundernes helt eget valg, om de vil betale for en mæglers rådgivning,« lyder det fra Carsten Andersen, der dog ikke har noget problem med, at små såvel som store forsikringsselskaber tilbyder særligt fordelagtige priser, nettopriser, som kan finansiere en mæglers rolle som mellemmand.