Forsikrings-selskaber efter Gorm-storm: »Om vi er ude i en Allan, tør vi ikke sige«

Landets forsikringsselskaber kæmper lige nu at få et overblik over omfanget af stormen Gorm.

Foto: Nikolai Linares. Morgenen efter Stormen Gorm. Et stillads på C.F. Richs vej på Frederiksberg har ikke kunnet holde til stormen.
Læs mere
Fold sammen

Blot i løbet af de seneste timer har to af landets største forsikringsselskaber Tryg og Codan modtaget over 450 anmeldelser efter stormen Gorm, der søndag aften og natten til mandag hærgede dele af Danmark.



Selvom anmeldelserne fortsat tikker ind, forsøger forsikringsselskaberne nu at gøre status over ødelæggelserne.

»Vi er lige nu på den anden side af 300 anmeldelser. Vi forventer at få travlt på telefonerne, når folk for alvor er stået op og kommet udenfor for at få et overblik over skaderne. I de tidligere morgentimer er der allerede sket rigtig meget på telefonerne, og vi har sat ekstra personale af til at svare vores kunder,« siger Susanne Lindhage, der er pressekontakt hos Tryg.

Hun forklarer, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvad omfanget af stormen bliver.

»Om vi er ude i en Allan, tør vi ikke at sige. I løbet af de kommende dage må det vise sig, hvor mange anmeldelser vi samlet får. Rent finansielt tror jeg, at det vil tage flere dage, før vi kan se, hvad vi havner op i,« siger Susanne Lindhage fra Tryg.

Hos forsikringsselskaberne tegner der sig samtidig et klart billede af, at stormen rent geografisk har gjort mest ondt på Midtjylland og Nordsjælland. Det er primært væltede træer, tagskader og nedstyrtede stilladser, som landets forsikringsselskaber har modtaget anmeldelser om, men i Codan forklarer man, at stormen Gorm har væltet usædvanligt mange drivhuse i forhold til tidligere storme.

I Codan har man indtil videre modtaget 150 anmeldelser om akutte skader, hvoraf 30 kategoriseres som værende alvorlige, fortæller Codans skadedirektør, Carsten Vraa-Hansen.

»Det tyder på, at det ikke er den mest alvorlige storm, vi har set. Jeg tror, at det er en funktion af, at stormen har ramt mere specifikt, og at vindstødene ikke har haft samme klassifikation, som vi har set ved tidligere stormskader,« siger han.

Alligevel mener også Carsten Vraa-Hansen, at det er for tidligt at gøre status over stormens fulde omfang.

»Vores erfaringer siger, at der typisk går en uge eller to, inden vi har et endeligt overblik. Det skyldes, at mange folk lige nu er på arbejde, og først skal ud til deres sommerhuse for at opdage skaderne. Men vi tror faktisk, at mediernes store bevågenhed omkring stormen betyder, at folk selv er blevet mere opmærksomme og bedre til at tage forholdsregler. Vi oplever, at kunderne generelt er blevet mere rolige og praktisk anlagte,« siger Carsten Vraa-Hansen.