Forsikrings-festen betales af bilisterne

Du får ned til 38 kr. retur i erstatninger for hver gang, du indbetaler 100 kr. til forsikringsselskabet for din bilforsikring.

Der kører stadigt flere minibiler på de danske veje. De små biler tegner sig for hele 60 procent af nybilsalget og er ikke årsag til mange skader, men udviklingen medfører ikke uden videre prisreduktion hos forsikringsselskaberne. Foto: Steffen Ortmann Fold sammen
Læs mere
Forsikringsselskaberne lever højt på, at danskerne er blevet en befolkning af minibil-elskere, der de seneste år har valgt at købe små biler som VW Up, Toyota Aygo og Ford Ka. Kategorien udgør nu hele 60 procent af nybilssalget herhjemme.

De små biler er relativt sikre, man kører pænt i dem, og så er de billige at reparere og erstatte. Det er med til at gøre det stadig mere lukrativt at være forsikringsselskab. For ikke alene er antallet af skader på vej ned for biler. Erstatningsudbetalingen for skader er også faldende.

Sådan er det i hvert fald for forsikringsselskabernes måske mest lukrative forretningsområde, kaskoforsikring. Ifølge helt nye tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension faldt antallet af kaskoskader på motorforsikring fra 2011 til 2012 fra godt 503.000 til 465.000 skader om året. Også gennemsnitsskaden på kasko faldt fra 10.721 til 10.641 kroner.

Ligeledes peger de samlede erstatningsudgifter fra både kasko og ansvar nedad. Men forsikringsselskaberne har ikke i samme takt sænket priserne. Det skyldes også, at forsikringsselskaberne hvert år som en af få brancher hæver priserne automatisk i takt med prisstigningerne i samfundet.

Hos bilisternes organisation FDM er forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen ikke i tvivl om, at bilisterne betaler gildet for både forsikringsselskabernes indtjening og for andre af deres mindre lukrative forretningsområder:

For nemt at hæve prisen

»Det virker, som om man tjener gode penge på bilforsikring og sætter penge til andre steder. Vores opfattelse er, at tingene skal koste det, de koster. Man skal også have øje for, at der er nogle spillere på markedet, som skal betale udbytte og aflønne aktionærerne,« lyder det fra FDM, der også selv har interesser i forsikringsområdet via en ejerandel i FDM Forsikring.

Privatøkonomisk ekspert Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg undrer sig over, at man ikke har mere fokus på omkostninger i forsikringsbranchen. I stedet er det alt for nemt for selskaberne at hæve prisen, hvis de har brug for det, mener han.

»Det er sådan i de fleste virksomheder, at hvis man udbetaler for mange kroner i forhold til, hvad man får ind, kigger man på, om man har for høje omkostninger. Men i forsikringsbranchen er løsningen at sætte priserne op. Det er en underlig måde at drive en forretning på,« lyder det fra Valentin, der mener, at kunderne burde kigge mere mod de gensidige selskaber, hvor kunderne automatisk får del i overskuddet.

I brancheorganisationen Forsikring & Pension påpeger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, at prisstigninger og øget konkurrence på forsikringsområdet kører op og ned over tid.

Nu tyder det på, at priserne på motorforsikring allerede er begyndt at falde. Det peger en rapport fra Copenhagen Economics, som brancheorganisationen har bestilt, da også på.

Det tager tid at reagere

»Ser vi historisk på det, reagerer man ikke, hvis man har haft et godt år eller to, ved at sætte præmierne ned. Det kører i fem-seks års cyklusser – og det gælder også internationalt,« forklarer Hans Reymann-Carlsen.

I landets næststørste skadesforsikringsselskab, Topdanmark, lægger kommunikationsdirektør Steffen Heegaard ikke skjul på, at man har rigtig gode tider inden for bilforsikring. Selskabet havde sidste år en egenkapitalforrentning på mere end 33 procent.

»Det var ikke nogen hård vinter, og så er der færre trafikuheld. Rigtig mange brancher har været påvirket af, at vejrliget var bedre. Bilforsikring er en af dem.«

Steffen Heegaard peger imidlertid på, at netop Topdanmark har sænket priserne på bilforsikringer i den seneste tid.

»For at sige det i sin helhed faldt gennemsnitsprisen på en bilforsikring med 0,8 procent i 2012. Så det, der sker på området, er, at nye biler typisk er mere trafiksikre og billigere, og at der er færre uheld.«

Billedet af faldende præmier fra bilforsikringer er dog langtfra entydigt. Ifølge Berlingskes gennemgang af forsikringsselskabernes regnskaber har Alka, Tryg og Alm. Brand alle svagt stigende indtægter fra bilforsikring.