Forbrugerrådet: Spred bare dine forsikringer

De fleste udnytter forsikringsselskabernes samlerabatter ved at have alle forsikringer samme sted. Men ifølge forbrugernes talerør kan det bedre betale sig at shoppe rundt hos forskellige selskaber.

Foto: niels ahlmann olesen.
Læs mere
Fold sammen

De store forsikringsselskaber lokker ofte med besparelser, hvis man samler alle forsikringer ét sted. Men på trods af samlerabatterne opfordrer forbrugernes talerør, Forbrugerrådet Tænk til, at man deler forsikringerne op og går efter den laveste pris på hver enkelt forsikring.

»Jeg opfordrer alle til at gøre det på den måde. For dem, der gerne vil spare penge, giver det mening at sprede forsikringerne. Jeg tror, der er flere, der får øjnene op for det og spørger sig selv, hvorfor de skal betale 3.000 kroner for et produkt, som de kan få til 2.000 kroner et andet sted,« siger seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Mads Mølgaard Braüner.

Efter hans mening er der to grunde til, at det bedre kan betale sig at finde det billigste tilbud på hver enkelt forsikring. Den ene grund er, at forbrugere ofte vil kunne spare flere penge ved at gå efter det bedste tilbud på hver enkelt forsikring, end de vil kunne spare ved hjælp af selskabernes samlerabatter. Den anden grund er, at man ved at indhente forskellige tilbud på enkelte forsikringer bliver bedre stillet, når man forhandler om prisen med sit forsikringsselskab.

Mads Mølgaard Braüner anbefaler, at man bruger prissammenligningstjenester som forsikringsguiden.dk eller samlino.dk for at finde de billigste tilbud på forsikringerne, og at man bruger prissammenligningerne som et oplæg til forhandling med sit forsikringsselskab.

»Rigtig mange af os betaler for meget for vores forsikring. Det gælder især dem, der har alle forsikringerne samme sted, og dem, som har været kunde samme sted længe. De kan få rigtig meget ud af at få overblik over, hvad forsikringer koster de forskellige steder,« siger Mads Mølgaard Braüner.

For mange kunder er der en tryghed i at have alle forsikringerne hos et enkelt selskab, som man stoler på og er blevet rådgivet grundigt af. Ifølge Forbrugerrådet Tænk skal man dog være opmærksom på, at trygheden kan koste ekstra.

»Man skal selvfølgelig også tænke på den ro, man får ved at have samlet det hele et sted. Så kan man sagtens leve med at betale 6.000 kroner mere om året, men man skal også bare vide, at man betaler for sin loyalitet,« siger Mads Mølgaard Braüner.

Selv om de fleste store forsikringsselskaber fastholder samlerabatterne i et forsøg på at lokke helkunder til, er nogle selskaber begyndt at gå den modsatte vej. Alka afskaffede samlerabatterne for to år siden i et forsøg på at gøre priserne mere gennemskuelige. Man får dog stadig rabat som medlem af et af de fagforbund, som Alka samarbejder med. Selskabet har 63 procent helkunder. Alka vurderer selv, at det er en lav andel sammenlignet med de fleste andre forsikringsselskaber.

»Vi har ikke samlerabatter, vi har enkle, gennemskuelige priser. Det har været lidt svært at overbevise forbrugerne, for når man hører ordene »samle« og »rabat«, lyder det umiddelbart godt. Men vi har prøvet at gøre opmærksom på, at du får den rene, enkle pris hos os, og den kan du så sammenligne med andre selskaber. Jeg tror, at tendensen går i retning af mere gennemskuelighed i forsikringsbranchen og i øvrigt også på resten af det finansielle marked,« siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka.

Codan tror derimod fuldt og fast på samlerabatterne. Hos selskabet ligger rabatterne for at købe flere forsikringer mellem 15 og 30 procent, alt efter hvor mange produkter, kunden køber, og om han eller hun hører ind under Codans samarbejdsaftaler.

»Vi ved, at danskerne gerne vil samle deres forsikringer, og vi vil derfor gerne have helkunder, hvor vi med vores løsninger kan tilgodese deres samlede behov. Samlerabatten er en måde at gøre os attraktive på over for helkunderne. Men vi sælger naturligvis også vores forsikringer enkeltvis, hvis kunderne ønsker det. Det ene udelukker ikke det andet,« siger Mads Houe, pressechef i Codan.Han opfordrer forbrugerne til at undersøge dækningen grundigt og ikke kun se på prisen.

»De værktøjer, der er i dag, gør det nemt at sammenligne prisen. Hvis man kun går efter den laveste pris, får man ofte et produkt, hvor forsikringen dækker mindre,« siger Mads Houe.

Hos Topdanmark får kunderne otte procent i rabat, hvis de køber to produkter, og op til 12 procent, hvis de køber tre eller flere. Ifølge privatkundedirektør Erik Adrian satser selskabet på helkunder, fordi det ellers bliver for dyrt at levere grundig rådgivning.

»Hvis man gerne vil bruge assurandører, der kommer hjem til folk, rådgiver dem og kender hele deres behov, giver det god mening, at kunden har forsikringerne samlet. Ellers bliver det for dyrt at bruge assurandører,« siger Erik Adrian.

Han mener, at kunderne har størst fordel af at samle deres forsikringer et enkelt sted..

»Jeg tror, at langt de fleste kunder har fordel af at samle alle privatforsikringer i ét selskab. Dels opnås nogle rabatter i størrelsesordenen 8-12 procent, og dels er der en række yderligere kontante fordele som for eksempel kun én selvrisiko ved flere samtidige skader og en tilknyttet gratis identitetstyveridækning,« siger Erik Adrian.

Brancheorganisationen Forsikring og Pension mener ikke, at man entydigt kan sige, om det er bedst at sprede eller samle forsikringerne. Det vigtigste er, at man er opmærksom på andet end pris, når man vælger sit forsikringsselskab.

»Det er ikke nødvendigvis bedst at samle det hele et sted. Man skal kigge på sine egne forudsætninger og finde ud af, hvad man selv har fordel af. Jeg synes bestemt, at markedet er blevet mere overskueligt på grund af de forskellige prissammenligningstjenester på nettet. Men problemet er, at mange prissammenligningssider kun lægger vægt på prisen. Det er ikke tilstrækkeligt. Derfor har branchen i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk lanceret sammenligningssiden Forsikringsguiden.dk, hvor man kan sammenligne de almindelige forsikringer både på pris, dækning og service,« siger Carsten Andersen, vicedirektør i Forsikring og Pension.

Rasmus Preuthun Carlsen er stifter af Samlino.dk, som sammenligner priser på finansielle produkter. Han har tidligere arbejdet syv år hos forsikringsselskabet Codan. Efter hans mening er mange af forsikringsselskaberne på vej væk fra samlerabatterne.


»Markedet er begyndt at bevæge sig i to retninger. Hvor nogle selskaber dropper samlerabatterne for at gøre priserne mere simple, er der andre, som skruer mere op for samlerabatterne. Det kan stadig ofte betale sig at samle forsikringen, og jeg tror, at tendensen fortsætter et stykke tid endnu. Men hvis flere af selskaberne dropper samlerabatterne, begynder det efterhånden at give mere mening at sprede forsikringerne,« siger Rasmus Preuthun Carlsen.

Berlingske retter

En grafik fra lørdagens historie om forsikringer viste, at Trygs årsrejseforsikring dækker 30 dage. Det korrekte tal er 60 dage. Der stod også, at Trygs pris på bilforsikring er uden friskadedækning, vejhjælp og fastpris, men de er med i Trygs bilforsikring. Ifølge Samlinos beregninger er Tryg det dyreste selskab i tre eksempler. Tryg påpeger, at man med en lavere selvrisiko ligger bedre i sammenligningen. Berlingske beklager fejlene