Forbrugerrådet lukker for venteliste til gældsrådgivning

Forbrugerrådet løbes over ende af gældsplagede danskere og har derfor lukket ventelisterne to steder i landet.

Foto: Martin Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gældsplagede danskere løber Forbrugerrådet over ende. Derfor har rådets gældsrådgivning måtte lukke ventelisterne til rådgivning i Nykøbing Falster og Odense, skriver Jyllands-Posten. Andre steder i landet er der op til et halvt års ventetid på et møde. Antallet af henvendelser steg med 25 procent fra 2011 til 2012 og det fortsætter i 2013. »Vi er ved at drukne lige nu. Det betyder også, at vi har måttet skærpe den sociale profil for at være sikker på, at det er de socialt svageste, der får rådgivningen,« siger Annette Mathiesen, der er projektleder ved Forbrugerrådets Gældsrådgivning.

Rådgiverne hjælper med at få overblik over gælden, at indgå aftaler med kreditorer og opstille et budget.

»Mange af dem, der kommer, har en kontaktperson med et familiemedlem, en socialrådgiver eller en nabo, som skal hjælpe med at styre økonomien. Vi henvender os først og fremmest til socialt udsatte. Det er altså ikke nok, at der er gæld,« siger Annette Mathiesen.

Enhedslisten kalder situationen chokerende.

»Det er jo en katastrofe, at ventelisterne er lukkede. Det viser, hvor mange mennesker, der er virkeligt svage økonomisk. Og der bliver bare flere. Jeg vil tage kontakt til justitsminister Morten Bødskov (S) og høre, om vi ikke kan gøre noget for at åbne for ventelisterne igen,« siger retsordfører Pernille Skipper (Ø).

Forbrugerordfører Mette Reissmann (S) kalder situationen trist.

»Vi vil holde nøje øje med udviklingen, men jeg mener, at det er for tidligt at gribe ind. Hver gang der åbner en ny type rådgivning eller klageinstans, oplever vi, at de bliver løbet over ende. Og derefter finder brugen et lavere leje. Men det er svært at søge om hjælp, så det er jo forfærdeligt, at de mennesker skal opleve at blive afvist,« siger Mette Reissmann.