Flere turister kan booke via nettet

Tourist Online er navnet på et nyt system, der vil gøre det muligt for alle tilkoblede danske turistvirksomheder at sælge

deres ydelser direkte til alle interesserede internetbrugere i hele verden - uden omkostninger til mellemhandlere.


Mange danske

overnatningsvirksomheder kan allerede i dag tage imod bestillinger via internettet, men kun for de største er der tale om en online-funktion,

hvor kunden får bekræftelse med det samme.


Bag det nye system står bl.a Horesta, Feriepartner Danmark, Danmarks Turistråd

og de otte regionale turismeudviklingsselskaber. Projektet har kostet 6,5 mio. kroner at udvikle, og Erhvervsministeriet har bidraget

med 3,5 mio.


Systemet blev indviet at minister for videnskab, teknologi og udvikling, Helge Sander(V) Det skete ved at gennemføre

den første hotelbooking fra sit ministerkontor, og Helge Sander kan nu se frem til en overnatning i Dronningesalonen på

Danmarks eneste femstjernede provinshotel, Hotel Kongebrogaarden i Middelfart.


Næstformanden for Tourist Online, Jørgen

Hansen, har store forventninger til systemet.


- Det ses ikke magen til andre steder i verden. Med dette redskab vil mange af

de mindre og mellemstore turismevirksomheder i Danmark få mulighed for at koble sig på en udvikling, hvor internettet

vil få endnu større betydning for turismen. Både når det gælder markedsføring, booking, siger

Jørgen Hansen, der er direktør i Midt Nord Turisme.


Det grundlæggende princip i Tourist Online er, at turisten

kommer direkte i kontakt med virksomhendens egen hjemmeside og foretager en direkte booking.


Med tid vil systemet også

kunne håndtere bestilling af en kano, en billet til en teaterforestilling, en billet til et sommerland eller en reservation

af et bord på en restaurant. Kunden får bekræftelse med det samme og vil også kunne betale med Dankort eller

et andet betalingskort.