Flere har svært ved at betale kviklån tilbage

Næsten hver ottende, der har taget et kviklån, kan ikke betale pengene tilbage. Det fremgår af en ny opgørelse af kortfristede lån for 2015 fra Forbrugerombudsmanden.

Foto: Brian Bergmann. En del unge vælger den nemme løsning og tager et kviklån i stedet for at spare op til de ting, de ønsker sig. Men næste hver ottende af dem, der tog et kviklån i 2015, har svært ved at betale pengene tilbage. Arkivfoto: Brian Bergmann
Læs mere
Fold sammen

12,1 procent af dem, der har taget et kviklån i 2015, har misligholdt lånet, viser ny opgørelse af danskernes kortfristede lån.

Opgørelsen er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden på baggrund af frivillige indberetninger fra fem udbydere af kviklån. De fem udbydere, som står for langt den største del af det samlede marked, har til sammen udlånt 527 millioner kroner i 2015. Beløbet fordeler sig på 172.485 kviklån.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen tyder det på, at andelen af forbrugere, der ikke kan betale lånene tilbage, er steget. I 2014 var det omkring hver tiende kviklån (10,4 procent), der blev misligholdt.

»Jeg vil derfor forsat have fokus på, om udbyderne foretager den lovpligtige kreditvurdering inden de giver lån. Udbyderne skal vurdere, om forbrugerne har en reel mulighed for at betale lånet tilbage,« siger hun ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

Indberetningen for 2014 er dog baseret på tal fra alle kendte udbydere på markedet, mens det for 2015 kun har været muligt at få indberetninger fra fem store udbydere. Indberetningerne er derfor ikke direkte sammenlignelige.

De 25-29-årige har sværest ved at betale deres kviklån tilbage. Deres andel af misligholdte lån er på 13 procent. Lidt bedre går det for de yngste lånere mellem 20 og 24 år. Her er andelen af misligholdte lån 9,8 procent. Lånene udbydes ikke til personer under 20 år.

Kviklån er defineret som lån, der er indgået via fjernsalg med en løbetid, der ikke overstiger tre måneder, og som i øvrigt er omfattet af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for indberetningsordningen.

Et lån anses for misligholdt, når forbrugerne overskrider forfaldsdagen for lånet med mere end 90 dage eller ender med at betale inkassogebyr, skriver Forbrugerombudsmanden.