Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I Skat er antallet af anmeldelser i de største skattecentre sidste år vokset med 8 pct. til knap 1.800, og frem til maj i år er væksten på 5 procent, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge kontorchef Tage Christensen fra Skat kan bedre moral forklare en del af udviklingen:
»Danskerne vil ikke længere finde sig i, at der bliver snydt. Vi kan se i vores målinger, at især unges skattemoral er blevet bedre.«
I Københavns Kommune er anmeldelserne vokset »betydeligt« til ca. 200 siden årsskiftet. Anmeldelser kommer ofte fra naboer, der har observeret noget mystisk - eller fra tidligere ægtefæller eller kærester, fortæller kontorchef Per Stevnsborg:
»Vi tager henvendelserne meget alvorligt. For i tre af fire tilfælde oplever vi, at der er hold i dem,« siger han.
Forsikringsselskabet TrygVesta har oplevet næsten en firdobling i tip om forsikringssvindel til 100 sidste år. Og Nordjyllands Politi, der dog ikke har konkrete tal, får flere anmeldelser, ikke mindst siden politikredsene har fået hjemmesider med en særlig mail-service til tip fra borgerne, siger bedragerichef Jørgen B. Jensen til Jyllands-Posten.
Ifølge sociolog Michael Hviid Jacobsen fra Aalborg Universitet kan udviklingen både skyldes, at danskerne ønsker at være gode samfundsborgere - og at de blot er misundelige eller hævntørstige.
At anmelde naboen, er næppe noget, vi vil prale af.
»Stikkeri giver en lidt dårlig smag i munden,« siger Michael Hviid Jacobsen.