Flabet Fiesta

Læs mere
Fold sammen
(SIENNA) Kan du huske Fords frække XR2 tilbage fra begyndelsen af 1980''erne? Få biler tilbød så meget sjov

for så få penge og det er netop denne kombination, som Ford nu genopliver med Fiesta ST. Udgangspunktet er den almindelige

Fiesta, der er strammet op og forsynet med 2-liters motor og masser af stafage.



Fiesta bliver den tredie model i Ford''s ST-serie.

De to andre er Focus og Mondeo og de vil også få det nye ST-logo, der introduceres med Fiesta ST. ST står for Sports

Technologies og Fiesta ST er den første bil fra Fords TeamsRS. Teamet blev dannet i begyndelsen af 2003 og tager sig af bl.a.

al motorsport med Ford-logo på bilerne.



Kræfterne i Fiesta ST kommer fra en special-udgave af 2,0-liters motoren, som

er hentet fra de normale lagre og som normalt gør tjeneste i bl.a Mondeo og Focus.



Til brug for ST-konceptet er motorens

effekt hævet til 150 hk fra normal 145 hk. De ekstra kræfter er hentet via et nyt indsugningssystem og anden udstødning.



Til

at tøjle de ekstra kræfter er Fiesta''s undervogn strammet betydeligt op. Bilen er sænket 10 mm i forhold til den

standard-bil, som den for en stor dels vedkommende deler komponenter med. En vigtigt ændring er et kraftigere bremsesystem,

der også har skiver på baghjulene.



Fiesat ST kan bestilles med frække striber på taget. De koster 1500

kr. som eftermonteret, mens prisen er 3800 hvis det skal være fabriksmonteret.



Prisen for en Fiesta ST er 220.000 kr.,

når bilen lander i Danmark i slutningen af januar. Med i prisen er et manuelt aircon, men ikke de 17'''' hjul med 45-dækmontering,

som sad på de biler vi prøvede forleden på de evigt snoede veje i området syd for Firenze. Standard på

de danske biler bliver 16'''' og Elektronisk Stabilitets Program(ESP) er desværre ikke standard, men kan tilkøbes for knap

6500 kr.