Færre flyforsinkelser med SAS

- Der er blevet bedre plads i luftrummet, efter at vi og andre selskaber har skåret ned på flyafgange og destinationer.

Vi har skåret ca. 15 pct. af vores kapacitet - og gennemsnittet for flyselskaber i Europa er på 15-20 pct.


Sådan

forklarer informationsmedarbejder Thomas Brinch, SAS, at forsinkelser over 15 minutter i oktober måned faldt fra 27,7 pct. i

2000 til 18,6 pct. i år for de europæiske luftfartsselskaber - efter terrorangrebene i USA. Tallene er offentliggjort

af AEA, Association of European Airlines.


Hos SAS er man dog også sikre på, at den intense sikkerhedskontrol har været

medvirkende til udviklingen.


- Alle passagerer kommer meget tidligere til lufthavnene på grund af de udvidede sikkerhedstest.

Forspillet til flyvningen er længere -og stort set alle er i flyet i god tid, så det i sig selv ikke skaber forsinkelser, siger

Thomas Brinch. SAS er fortrøstningsfulde med hensyn til fremtiden. Det tegner til forbedrede belægninger på de

fleste ruter.


Samlet har de europæiske flyselskaber reduceret deres kapaciteter væsentligt - med 14,1 pct. færre

fly-kilometer i november. Et tal, der skal ses i lyset af, at der allerede var skåret ned med 7,8 pct. i oktober måned.


-

Vi så på tallene i går - og ser vi på ruterne til USA, viser det stort set fyldte fly på alle flyene

- selv den rute, der har været hårdest ramt, Washington, havde en 80 pct. belægning i går. Nedlægningen

af ruten fra Oslo og aftenflyvningen af aftenflyet til New York spiller dog også en rolle, siger Thomas Brinch.


Ingen af

flyene i går til USA var tabsgivende - og det hænger bl.a. sammen med, at det både var økonomiklasse og business

class, som havde høj belægning.

Skubber levering

- Det er dog fortsat ikke så godt som det burde være

- og vi venter spændt på decembertallene. Men det første kvartal oftest er den svageste fly-måned, er det

positivt med fremgang.


Thomas Brinch peger også på indfasningen af de nye Airbus A321 og A340 fly. Det skulle gerne

kunne hænge økonomisk sammen med udviklingen i trafikken. 321-flyene, som SAS har købt 17 af især som føde-fly

fra Skandinavien til København, er i første omgang sat ind på Oslo.


- Vi har samtidig forsøgt at skubbe

nogle af 321-ordrerne på fabrikken, for så vidt det kunne lade sig gøre uden at give ballade med Airbus. I den forbindelse

- og for udviklingen i flytrafikken i særdeleshed - er det jo positivt med den store ordre, som Airbus netop har fået

fra Emiraterne.

Lille forbedring- Ser man på faldet i antal rejsende i europæiske flyselskaber, er der tale om 19,6

pct. i november i fjor mod 21,2 pct. i oktober. Til sammenligning er flyvninger på USA hårdest ramt med et fald på

31,5 pct. - fulgt af Fjernøsten og Australien med 20,3- og intereuropæisk på 14,7 pct., oplyser informationschef

David Henderson, AEA.


Nedgangen for de asiatiske og europæiske flyvninger svarer stort set til nedgangen efter Golfkrigen

i 1991 - men nedgangen på flyvninger til nordamerikanske markeder var kun på 9,7 pct.


- Det er denne gang de amerikanske

luftfartsselskaber, der er ramt hårdest - i oktober og november med hhv. 38,4 og 29,1 pct. tilbagegang i passagertallene. Det

er fire-fem procentpoint værre end for de europæiske selskaber, udtaler David Henderson.