Få overblik over din økonomi på blot 30 minutter

En række banker er klar med et nyt digitalt værktøj, der hurtigt og nemt giver kunderne et totalt overblik over deres egen økonomi. Før tog dette en halv dag, nu tager det en halv time, lyder det fra bankerne.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. IT-centralen SDC er ved at udvikle et system, der vil gøre det langt nemmere at få rådgivning om eksempelvis boligkøb til private bankkunder.
Læs mere
Fold sammen

Drømmer du om en hurtig Porsche, en stor Jeep eller måske en hest? Så kan du lynhurtigt finde ud af, hvad den koster pr. måned, og om du har råd til den, blot ved at gå ind på din bank på iPad’en eller computeren. Dette bliver en realitet, når en lang række danske banker til efteråret går i luften med fremtidens bankrådgivning.

I stedet for en sur pligt skal det nu være en leg at få styr på privatøkonomien. Det kan foregå nemt og hurtigt hjemme på sofaen med en finger på iPad’en, og dermed behøver man ikke længere bruge timevis på at finde en masse papirer frem og derudfra forsøge at udarbejde et budget.

Sådan lyder meldingen fra SDC, der er IT-servicepartner for en lang række pengeinstitutter, herunder mange af de mindre danske. SDC har for pengeinstitutterne udviklet et nyt digitalt værktøj, der gør det lettere og sjovere at være bankkunde og samtidig letter arbejdet i bankerne.

»Vi vil påstå, at vi med denne lancering løfter rådgivningen til et nyt niveau,« siger Niels Aagaard Lorenzen, chef for forretningsudvikling i SDC.

Det nye værktøj fokuserer på at få skabt et billede af kundens og kundens families samlede finansielle situation på en nem måde. Det kan skabes af kunden selv og meget hurtigt, da så godt som alle oplysninger hentes digitalt fra blandt andre Skat, pensionsportalen PensionsInfo, finansportalen E-Nettet og Motorregistret.

På den måde har værktøjet hurtigt alle oplysninger om indtægt, gæld, skat, pension, bolig og bil, og det hele samles i et overskueligt billede på computeren eller iPad’en illustreret med små ikoner. Samtidig dannes et komplet budget ved at koble disse økonomiske oplysninger sammen med data fra Danmarks Statistik, der anslår de månedlige udgifter.

»Værktøjet tager højde for, hvor gammel du er, hvor du bor, hvor meget du tjener osv., for der findes altså statistisk data, som viser, at hvis du er 50 år og bor i Vanløse, så bruger du typisk så og så meget. Men det hele kan selvfølgelig rettes til efter behov,« siger Niels Aagaard Lorenzen.

Hermed har kunden et overblik over sin økonomi og det månedlige rådighedsbudget. Herefter kan kunden oprette en såkaldt handlingsplan – eksempelvis køb af en bil eller en hest, og her hjælper værktøjet med at huske alle de nødvendige poster i budgettet, fortæller SDCs adm. direktør, Jesper Scharff, der sammen med Niels Aagaard Lorenzen viser det nye værktøj frem for Berlingske Business.

»Hvis man eksempelvis køber en hest, så tænker mange måske, at den bare skal have nogle gulerødder, og så koster det ikke så meget mere at have hest. Men dér kan Danmarks Statistik altså komme med oplysninger om, hvad en hest typisk koster i form af omkostninger til smed, dyrlæge, opstaldning, foder, forsikring osv. Så husker man at få det hele med,« siger Jesper Scharff.

Selv om alle disse oplysninger om kunden hentes ind i værktøjet, betyder det ikke, at banken samtidig gives adgang til alle oplysningerne. Det skal kunden selv give lov til, hvorefter de forskellige tal i budgettet også kan dobbelttjekkes.

»Kunderne kan sidde hjemme i sofaen og hente de her oplysninger på sig selv. Og de oplysninger har pengeinstituttet ikke adgang til i første omgang. Det er så op til kunden at beslutte, at nu vil han gerne inddrage sin rådgiver – så får rådgiveren data, og så kan rådgiveren se, hvad kunden har rettet i dataene. På den baggrund får de en dialog om, hvorvidt tallene er korrekte,« siger Niels Aagaard Lorenzen.

Jesper Scharff, adm. direktør SDC

»Det her værktøj kan komme til at betyde, at kunderne selv kan lave arbejdet til f.eks. køb af ny bil og så sende det til bevilling i banken, så går det hele jo meget hurtigere.«


Fremover bliver økonomiske spørgsmål meget hurtigere og nemmere at få svar på, uden at man nødvendigvis skal aftale tid med bankrådgiveren, siger Jesper Scharff.

»Det her værktøj kan komme til at betyde, at kunderne selv kan lave arbejdet til f.eks. køb af ny bil og så sende det til bevilling i banken, så går det hele jo meget hurtigere. På den måde kan kunden også selv hurtigt se, om han har råd til bilen,« siger Jesper Scharff og påpeger, at også bankerne får stor fordel af værktøjet:

»Vores pengeinstitutter siger, at arbejdet ved et kundemøde, hvor en familie kommer ind og skal være kunde i pengeinstituttet, bliver reduceret fra en halv dag til en halv time. Og det bliver oven i købet af en højere kvalitet.«

Samtidig hjælper det pengeinstitutterne til at dokumentere, at alle krav og regler overholdes, samt hvad der er sket hvor og hvornår i processen ved en bevilling af et lån, hvilket er gavnligt i forhold til Finanstilsynets dokumentationskrav. Hvis en kunde eksempelvis overskrider pengeinstituttets kreditpolitik ved at have et for stort blankolån (udlån uden sikkerhed), kommer der et advarende trafiklys frem på skærmen.

»Det sikrer samtidig, at pengeinstituttets rådgivere kan arbejde mere aktivt med kreditpolitikken, i stedet for at den på intranettet eller i skuffen ligger som et dokument, som man efter bedste evne forsøger at lære udenad,« siger Niels Aagaard Lorenzen.

Værktøjet er i øjeblikket ved at blive testet i en række af de pengeinstitutter, som SDC samarbejder med, og det er forventningen, at det kan rulles ud til alle SDCs kunder fra september eller oktober. Derefter er det op til pengeinstitutterne selv, om værktøjet kun skal tilbydes egne kunder, eller om de vil åbne for alle uanset bankforbindelse.

»Der er nogle af vores pengeinstitutter, der vil lægge det her værktøj ud, så det også er tilgængeligt for ikke-kunder. For det kan jo potentielt skaffe nye kunder til pengeinstitutterne,« siger Niels Aagaard Lorenzen.