Få billigere bilforsikring på nettet

Flere forsikringsselskaber vil have kunderne til at betjene sig selv og lokker derfor med stor rabat, hvis kunden køber sine forsikringer på internettet.

Såvel Codan som Tryg vil kæmpe om kunderne på nettet og tilbyde dem rabat på deres bilforsikring. Illustration: Iris Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få 25 procent i rabat på din bilforsikring, hvis du køber den på internettet. Sådan lyder tilbuddet fra to af landets største forsikringsselskaber, der dermed skruer op for konkurrencen på forsikringsmarkedet.

Et af selskaberne er landets tredjestørste, Codan, der vil have flere kunder til at betjene sig selv på internettet. Inspirationen kommer fra Sverige, hvor Codan har et datterselskab, Trygg-Hansa. Her køber langt flere kunder deres forsikringer på internettet.

»Vi kan se i Sverige, at de sælger markant mere forsikring på internettet. Så det her er et forsøg på at få gang i noget internetsalg. Det er noget, vi gør i en kampagneperiode, som vi ikke har specificeret længden af,« siger Mads Houe, PR-Manager i Codan.

Også landets største forsikringsselskab, Tryg, lancerede for kort tid siden en rabat på 25 procent på bilforsikringen gældende det første forsikringsår, og også her angav Tryg som begrundelse, at internetsalget skal i vejret.

»Vi ønsker med onlinerabat at signalere, at der kan være penge at spare ved at betjene sig selv, og at der er mulighed for at opnå en samlerabat, hvis forsikringerne samles i Tryg,« sagde Trygs kommunikationsdirektør Steffen Lundgren Kristensen om rabatten.

Der er da også plads til forbedring hos de to selskaber, viser tal fra prissammenligningsportalen Comparo.dk. Ifølge Comparo.dk ligger de store selskaber sjældent blandt de billigste ti selskaber, når forbrugerne sammenligner priser på internettet.

»De målinger, vi har udført, viste, at i 80 procent af tilfældene var tre af de helt store selskaber, Tryg, Codan og Alm. Brand, ikke blandt top ti. De tre selskaber sidder på over 50 procent af markedet, så det er ret imponerende, at halvdelen af markedet ikke optræder i top 10 i 80 procent af tilfældene,« siger Lars Lund-Nielsen, adm. direktør i Nordic Consumer Portals, der står bag Comparo.

Comparos opgørelse viser samtidig, at forbrugerne oftest overvejer at skifte fra de fire største selskaber, Topdanmark, Codan, Alm. Brand og Tryg, efter at have lavet en søgning på Comparo.dk, og at flertallet af dem, der flytter sin bilforsikring, også flytter andre forsikringer over til det nye selskab.

Sidstnævnte glæder Forbrugerrådet Tænk, der netop opfordrer til, at forbrugerne bruger anledningen til at tjekke alle deres forsikringer igennem.

»Det er selvfølgelig positivt, at der kommer lidt konkurrence på forsikringsmarkedet, og det er en god anledning til at få kigget på, om man nu har de rigtige forsikringer til den rigtige pris,« siger Mads Mølgaard Braüner, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Han opfordrer samtidig forbrugerne til at undersøge priserne flere steder. For eksempel ved at bruge Forsikringsguiden.dk, der er udarbejdet i samarbejde mellem Forbrugerrådet og forsikringsbranchen selv.

Lars Lund-Nielsen fra Comparo glæder sig over den øgede konkurrence, der kommer forbrugerne til gode, og han forudser, at konkurrencen vil tage til i de kommende år som en konsekvens af kombinationen af nye aktører og prissammenligningsportaler på forsikringsmarkedet.

»Det var præcis det, der skete for små ti år siden i luftfartsindustrien, hvor vi ved, at SAS i starten ikke var bekymret for, at en-to procent af passagererne begyndte at flyve lavpris ud af Kastrup. Men da der begyndte at komme prissammenligninger, begyndte man at opleve, at SAS blev alvorligt presset,« siger Lars Lund-Nielsen.

Landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, har dog ikke tænkt sig at hoppe med på rabatvognen.

»Det er ikke noget, vi har planer om at gøre. Vi mener, at vi er konkurrencedygtige på vores bilforsikring med den pris, vi har i dag. Vi har taget markedsandele i det seneste års tid. Så vi synes, at vi har en god og konkurrencedygtig pris,« siger Erik Adrian, privatkundedirektør i Topdanmark.

Eksisterende kunder i Codan skal heller ikke begynde at glæde sig for meget. Rabatten på 25 pct. gælder reelt kun nye kunder, da rabatten kun opnås, hvis man selv gennemfører et nyt forsikringskøb på Codans hjemmeside. Dermed skal eksisterende kunder købe ny bil, hvis de vil have rabatten.

»Det er tiltænkt nye kunder, der skal købe online,« siger Mads Houe fra Codan.