Erstatning for pension er ingen fribillet

Kendelse fra Ankenævnet for Forsikring åbner ikke automatisk for mange tusinde nye sager om erstatninger rettet mod pensionsselskaberne.

Rådgivningen fra pensionsselskaber og banker kan i meget konkrete tilfælde føre til erstatning, men der står ikke en ladeport åben for at kræve tab dækket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sådan lyder det fra Forsikring og Pension, der er forsikringsselskabernes brancheforening. Udtalelsen kommer, fordi en helt ny kendelse fra Ankenævnet for Forsikring giver en kunde ret i hans klage over SEB Pension.

Vedkommende blev flyttet fra en solid pensionsordning med sikkert afkast på 4,5 procent årligt til et af de mere usikre markedsrenteprodukter ganske få år før, han skulle på pension. Det medførte et stort tab på pensionsordningen, som SEB er blevet dømt til at erstatte.

Men hos Forsikring og Pension mener man ikke, at afgørelsen åbner en dør mange tusinde danskere kan få erstatning af deres pensionsselskab, hvis de er flyttet over til en af de mere usikre pensionsprodukter.

”Vi konkluderer, at der er tabt en sag, men det er en konkret sag. Der skal altid gives en god rådgivning, og her har der været tale om et enkeltstående tilfælde, hvor rådgivningen ikke har været i orden,” siger vicedirektør i Forsikring og Pension, Carsten Andersen.

Mangelfuld rådgivning

Han erkender, at der gennem de senere år har været mange, som har skiftet fra et pensionsprodukt til et andet. Det kræver rådgivning, men i forbindelse med klagesager ofte kan problemet være, at kunden og pensionsselskabet har forskellige opfattelser af, om der er rådgivet ordentligt eller ej, mener Carsten Andersen.

”Man kan sige, at i det her konkrete tilfælde har der ikke været rådgivet godt nok, eller rådgivningen har ikke været dokumenteret ordentligt. Men derfra kan man ikke konkludere, at det er tilfældet i masse af situationer,” siger Carsten Andersen.

Man skal kende sin risiko

Økonom i Forbrugerrådet Carsten Holdum påpeger, at den finansielle sektor er et område, hvor aktørerne ikke bare kan sælge løs til højre og venstre. Pensionsselskaberne skal give en rådgivning, der tager udgangspunkt i den enkelte kundes behov.

Men han indrømmer, at sagen fra Ankenævnet ikke nødvendigvis bliver starten på mange flere af slagsen.

”Et af de afgørende spørgsmål er, om man ved at skifte ordning vil påtage sig en anden risiko. I den konkrete sag ville kunden samle sine pensionsordninger for at spare omkostninger. Det var ikke udtryk for, at kunden ville tage en større risiko. Problemet var, at han fik et produkt med større risiko,” siger Carsten Holdum.