Er du tilfreds med din håndværker?

3.000 kunder har evalueret deres håndværker gennem Håndværkets Evalueringscenter (HVEC). På denne baggrund kan Evalueringscentret nu pege på fem områder, man som håndværker bør være opmærksom på for at sikre tilfredse kunder. Er du enig?

Modelfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

”Hovedkonklusionen på evalueringscentrets analyse er, at det er vigtigt at inddrage kunden, hvis der sker ændringer i forhold til den oprindelige plan - det gælder både i forhold til prisen, men også i forhold til tidsplanen. Flere kunder udtrykker frustration, hvis den aftalte tidsplan skrider. Så føler kunden, at arbejdet sker hen over hovedet på vedkommende, og at man ingen indflydelse har på det arbejde, man selv har bestilt," siger cheføkonom i Håndværksrådet Jakob Brandt i en pressemeddelelse.

Erfaringen viser derimod, at kunden sjældent stiller sig på bagbenene, hvis ændringen blot er aftalt.

Her er, hvad der typisk klages over:

Timeprisen - hvis kunderne ikke føler, at der er overensstemmelse mellem de timer, de har set, er blevet brugt, og dem der bliver faktureret - og kunderne ikke synes, der er gjort opmærksom på, hvor timerne så er blevet brugt.

  • Tilbud/overslag - hvis et overslag/tilbud bliver meget højere uden at der gives en forklaring herpå, dvs. når kunden føler, at tilbud og faktura slet ikke ligner hinanden.
  • Telefonsamtaler i arbejdstiden - hvis kunden synes, at der tales for meget i telefon i arbejdstiden, for så føler kunden, at han skal betale for "fritid".
  • Overskredet tidsplan - hvis kunden oplever, at tidsplanen overskides - uden at det er sket med en forklaring eller i dialog med kunden selv.
  • Forsinkede regninger - hvis der går meget lang tid fra arbejdet er fuldført, til der kommer en regning til kunden.