Er du en af dem, der har købt en Tesla før prisfaldet? Sådan kan du måske komme ud af aftalen

Det skuffede mange nylige Tesla-købere, da elbilselskabet for nylig lancerede et enormt prisfald, men for nogle vil der være et smuthul ud af aftalen.

Mange danskere er ikke lige så glade for sin nye Tesla, som de kunne have været grundet et nyligt prisfald. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tesla har sat priserne ned på flere modeller med op til 130.000 kroner.

Og hvis man købte en af de populære elbiler i starten af sidste uge, må man nok indse, at man har timet sit indkøb uheldigt, skriver TV 2.

Men har man nogen chance for at få sine penge tilbage?

Måske, lyder svaret fra jurist ved FDM, bilernes interesseorganisation, Simon Nguyen Kildeby.

»Hvis man lige skal kridte banen op, er der forskel på, om man har købt den online – typisk direkte fra Tesla – eller om man har været nede hos en forhandler,« siger han til mediet.

Hvis man har købt sin Tesla direkte fra selskabets webshop, er man nemlig bedre stillet.

Det skyldes, at man ved køb på nettet, både i Danmark og i resten af EU, har en fast fortrydelsesret på 14 dage, så man kan godt træde ud af købsaftalen, uden at det skal koste en noget, siger Simon Nguyen Kildeby til TV 2.

I går, fredag, var det en uge siden, at Tesla annoncerede sine store prisfald, så man har altså til fredag 27. januar til at fortryde, hvis man direkte har købt sin Tesla fra selskabets webshop til den gamle pris.

For dem, som har købt en Tesla fra en almindelig bilforhandler, ser det sværere ud, da købelovens udgangspunkt er, at et køb i en forretning er bindende.