Elendigt sommervejr har kostet solhungrende danskere dyrt

Kun en enkelt sommerdag i juli med over 25 grader har fået mange til at finde den store pengepung frem og rejse mod sydens sol i ferien. Rejsebureauer melder om rekordsommer med høje priser og flybelægning på over 99,9 procent.

Mallorca
Mange har taget flugten fra det sure danske sommervejr og tilbragt ferien i varmere omgivelser - som her på en strand på den populære spanske ferieø Mallorca. Fold sammen
Læs mere
Foto: JAIME REINA

Når det regner på danskerne, drypper det på rejsebureauerne. Med en juli næsten uden sommerdage herhjemme kan de allerede nu melde om rekordstort antal solgte rejser ud af landet, skriver rejsemediet Check-in.dk.

»Julisalget er gået over al forventning, og det har selvfølgelig været rigtig godt hjulpet på vej af det jammerlige vejr. Vi har haft tusindvis af kunder, som forgæves ringede ind fra sommerhuse og campingpladser, fordi alle vores rejser var meget tidligt udsolgt,« siger Nikolai Johnsen, pressechef i TUI, til Berlingske Business.

»Den høje efterspørgsel har selvfølgelig haft en for vores vedkommende positiv effekt på priserne. Men generelt oplever vi, at danskerne bruger flere penge på rejser og er villige til at investere i mere kvalitet, når det kommer til de dyrebare ferieuger, og det er med til at påvirke prisniveauet,« uddyber Nikolai Johnsen.

Sådan får du privatøkonomien tilbage på sporet efter ferien

Ifølge Stig Elling, rejseambassadør i Bravo Tours, er flere end 100.000 danskere gået forgæves i jagten på en rejse sydpå. Pladserne var udsolgt, og rejsearrangøren kunne ikke finde flere – hverken hotel eller fly.

»Der har været en totaludsolgt juli. Det er der altid, men rejserne er solgt tidligere og hurtigere end de seneste år, ligesom de sidste restpladser i skoleferien har været solgt til meget høje priser. Det er mange, mange år siden, vi har prøvet noget lignende,« siger Stig Elling til Check-in.dk.

Bravo Tours oplyser desuden, at sensommeren ser ud til at blive gylden for rejsebureauet, som allerede nu har solgt 30 procent flere rejser i august og september end sidste år. Konkurrenten Spies har ligeledes nydt godt af danskernes flugt fra det triste sommervejr. I en pressemeddelelse melder rejsearrangøren om en rekordhøj belægning på over 99,9 procent i juli på de omkring 400 fly, der blev sendt mod varmere himmelstrøg.

»I juli havde vi blot 34 tomme stole – nogle af dem skyldtes sygdom eller familiære forhold. Det er den højeste belægning i en måned i Spies’ 60-årige historie,« udtaler adm. direktør Jan Vendelbo.

Også i Spies og TUI fortsætter travlheden med at lange rejser over disken, selvom skolernes sommerferie nærmer sig enden. Spies oplyser, at 96 procent af august-rejserne allerede er solgt. Og hos TUI ligger salget af rejser i august og september 15 procent over samme tidspunkt sidste år, oplyser pressechefen.

»Danskernes solhunger kan faktisk mærkes hele vejen til næste sommersæson. Mange familier har fået sig en slem forskrækkelse og tør simpelthen ikke sidde i samme situation næste år, og derfor ligger vores sommersalg i 2018 på et rekordhøjt niveau med dobbelt så mange solgte rejser,« siger Nikolai Johnsen.