Elbiler kan halvere din værkstedsregning

Statsministeren har sat et overraskende skarpt lys på elbiler med sin melding om at arbejde mod at udskifte brændstofbiler med elbiler i et hurtigere tempo end forventet. En ny generation af elbiler er på vej, og de kan være gode for privatøkonomien.

Værksted
Arkivfoto frfa bilforhandler Henrik Larsens værksted. Når værkstederne skal til at servicere elbiler, kan omkostningen for bilejerne og indtjeningen for værkstederne blive mindre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

En elbil kan blive din pengepungs bedste ven. Din værkstedsregning kan blive halveret, og elbiler i de almindelige familievenlige versioner bliver hjulpet stærkt på vej af afgifterne, så mange af dem er fuldstændigt afgiftsfrie. Det viser et dyk ned i de privatøkonomiske konsekvenser ved at købe og køre elbil.

Det springende punkt er stadig rækkevidden og opladningen af elbilen, hvor den stadig halter langt efter brændstofbiler. Men hvis kørselsbehovet passer til lange opladninger, er der iøjnefaldende fordele ved en elbil. I Norge har elbiler længe nydt godt af en række fordele, som staten betaler for, og derfor er udbredelsen og erfaringerne langt større end i Danmark.

Stig Morten Nilsen, direktør i Norges Bilbransjeforbund, var for nylig i Danmark med de norske erfaringer. De viser blandt andet, at vedligeholdelsen af en elbil kun koster 53 procent af, hvad det koster at vedligeholde en brændstofbil. Ifølge bilproducenterne kan omsætningen på at servicere en bil ved overgangen til el reduceres med mellem 30 og 70 pct. afhængigt af opgaven – blandt andet fordi en elbil ikke indeholder servicetunge elementer som tandremme samt olier og filtre.

Efter de norske erfaringer vil et værksted med otte mekanikere miste 1,9 mio. kroner årligt i overskud på udskiftningen af bilparken til at køre på el.

De norske tal viser desuden, at elbiler på brugtmarkedet som den eneste biltype er steget fem procent over seks måneder, mens prisindekset på benzin-, diesel- og hybriddrevne biler er faldt med op til seks procent. Og blandt de nye biler er de 13 mest solgte modeller drevet af el eller en hybrid af el og brændstof.

Omkostninger nærmer sig

I forhold til Norge er det danske elbilsmarked langt bagefter. Men ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen begynder den såkaldte TCO, totalomkostningen ved at have bil, for den mest solgte elbil at nærme sig de brændstofdrevne konkurrenter.

En Nissan Leaf koster over fire år og 80.000 kilometer 2,62 kroner pr. kilometer, mens et gennemsnit af de mest solgte brændstofbiler i samme størrelse koster 2,38 kroner. Forskellene skyldes blandt andet, at forsikringen af en elbil til Jan Langs forundring er dyrere, selv om der ikke er skadehistorik, der tilsiger det. Til gengæld er afskrivningen på elbiler på vej nedad på den seneste generation med længere rækkevidde.

»Det vil være forhastet at sige, at TCO nu tipper over til fordel for elbiler, men den tipper over til hybridbiler, der er stærkt begunstiget af afgiftssystemet,« siger Jan Lang.

Hybridbiler drives af en kombination af en elmotor og en forbrændingsmotor, som dels lader batteriet op, dels overtager driften ved høje hastigheder.

Jan Lang vurderer, at totaløkonomien ved at eje elbil i Danmark først kommer i førertrøjen mellem 2025 og 2027.

»Vi skal huske, at benzin og dieselbiler også udvikler sig – herunder som hybridbiler – og min vurdering er, at vi ud over flere elbiler på markedet især får flere hybridbiler. Deres rolle får fem år ekstra i forhold til 2030, og det er en gave til Toyota med deres mange hybridmodeller,« siger Jan Lang med henvisning til de afgiftsrabatter, som hybridbiler med den seneste omlægning af afgifterne nød godt af.

Opladning skal følge med

De store bilfabrikker står på spring med den nye generation af elbiler med en længere rækkevidde, som desuden nu måles med en mere realistisk metode.

»Men infrastukturen skal kunne følge med, og det er ret voldsomt, hvad der skal laves. I Norge gik staten ind og subsidierede el-infrastukturen. Det skulle være lige så let at lade op i Lofoten som i Oslo. Den norske stat har puttet omkring 250.000 kroner i hver elbil, der er solgt, i form af blandt andet infrastrukturen,« siger Jan Lang.

Allerede nu er der mange af elbilerne, der slet ikke betaler registreringsafgifter. Men blandt mange andre venter Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, spændt på indholdet i det konkrete klima- og miljøudspil fra regeringen formentlig onsdag i næste uge.

»Med den udmelding, vi fik i statsministerens åbningstale, forventer jeg, at der kommer konkrete tiltag på transportområdet,« siger Lærke Flader.

Et kraftigt rygte går på, at regeringen vil give et fradrag på 10-20 procent i beskatnignsgrundlaget på elbiler, der kører som firmabiler. Og det ville sammen med stabilitet omkring reglerne være et stort skridt frem for elbiler, mener Lærke Flader.

»Politikerne skal komme med en langsigtet plan, der giver et skub til elbiler, for det kommer ikke af sig selv, at vi får en mio. elbiler på vejene i 2030. Stabilitet og lempelig firmabilsbeskatning virker i andre lande, hvor de er kommet længere end i Danmark,« siger Lærke Flader.

»Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en elbil eller anden form for nul-udledningsbil. Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark,« sagde statsministeren, da han åbnede folketingsåret i begyndelsen af ugen.

Nissan Leaf er den mest solgte bil i Danmark, mens blandt andre VW, Hyundai, Kia og BMW allerede har vist nye elmodeller frem, som forventes klar til salg i 2019. De fleste af dem ligger i prislejet omkring 300.000 kroner, hvor de stort set vil være afgiftsfrie allerede med de nuværende regler.

Hos Nissan har man fået salget til at mangedobles ved frem til januar at tilbyde to års gratis el til bilen i to år. Men kommunikationschef Ann Strøby erkender, at elbilen endnu ikke er for alle.

»Vi gør meget ud af at tale med folk om deres behov. Vi vil ikke prakke en elbil på en, der kører til Jylland to-tre gange om ugen. Men vores kunder, der kører kortere distancer, oplever, at de bare skal oplade et par gange om ugen. Så er bilen altid klar,« siger hun.