Ejerskifteforsikring giver mange klager til to kendinge

Dansk Boligforsikring og Tryg Forsikring har tilsammen mere end halvdelen af alle klagesager på ejerskifteforsikringer. Dansk Boligforsikring mener, at tallene er misvisende.

Huset er solgt, og det kan aktivere ejerskifteforsikringen. Men mange er utilfredse med behandlingen og klager. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne har svært ved at forstå, hvad en ejerskifteforsikring dækker. Og forsikringsselskaberne har svært ved at forklare det til kunderne. Særligt Dansk Boligforsikring og Tryg Forsikring kæmper med denne udfordring, viser klagestatistikken over ejerskifteforsikringer for 2013.

Dansk Boligforsikring og Tryg Forsikring har med sine henholdsvis 16,26 pct. og 18,28 pct. af markedet for ejerskifteforsikringer en stor del af det samlede antal policer, men selskaberne har en endnu større andel af klagerne over ejerskifteforsikringerne.

Således har Dansk Boligforsikring 30 pct. af klagerne, mens Tryg Forsikring har 27,50 pct. af klagerne. Tryg har ellers forholdsvis få klager på de mest almindelige forsikringer, hus, indbo og bil, men selskabet har gennem flere år nu haft mange klager på ejerskifteforsikring, og det skal der ændres på, lyder det fra Tryg. »Vi glæder os over, at vi klarer os så flot på kerneområderne, som er hus, indbo og bil. Og det ønsker vi selvfølgelig også skal være gældende på vores ejerskifteforsikringer. Vi ønsker som udgangspunkt ikke, at vi har flere klager i ankenævnet, end vores markedsandel berettiger til. Helst færre. Så nu arbejder vi benhårdt på at få det her klageantal sat ned,« siger Berit Torm, kvalitetschef i Tryg.

Hun mener, at problemet i høj grad er, at ejerskifteforsikringer er et kompliceret produkt, og derfor har kunderne ikke helt tjek på, hvad den dækker og ikke dækker. De seneste års mange klager har fået Tryg til at igangsætte nogle initiativer.

»Alle ved, at ejerskifteforsikringen er et svært produkt for kunderne at forstå, og der er mange skuffede forventninger. Vi prøver at forbedre kommunikationen over for kunderne, så vi undgår de her skuffede forventninger. Vi sørger også for at have flere øjne på sagen, inden den går videre. Vi prøver også at ringe kunden op, hvis de får et afslag, så man bedre kan forklare, hvad årsagen til afslaget er. Det er nogle af de initiativer, vi har taget, og vi kan allerede se nu på det antal af sager, som vi har modtaget indtil videre i 2014, at det går meget stærkt den rigtige vej,« siger Berit Torm.

Hos Dansk Boligforsikring har adm. direktør Jens Plesner Hamann en forklaring på, hvorfor selskabet har en stor andel af klagerne.»Det er sådan, at en skadesanmeldelse på en ejerskifteforsikring i 90 procent af tilfældene kommer inden for de første 12-13 måneder af forsikringens løbetid. I 2012 blev der solgt ca. 18.000 nye ejerskifteforsikringer i alle forsikringsselskaber, og der tegnede vi de 47 pct. af dem. Hvis vi står for halvdelen af de ejerskifteforsikringer, der bliver solgt i løbet af de næste tre år, vil det stadig ikke rykke så meget ved vores andel af policer, da de andre forsikringsselskaber har mange policer liggende fra tidligere år, som gælder i ti år,« siger han.

Han henviser videre til, at ud af selskabets 60 klagesager i 2013 har klageren kun vundet i fire af sagerne, mens klager har fået delvis medhold i yderligere otte. Også han fortæller, at selskabet arbejder hårdt på at få antallet af klager ned, og at han forventer en forbedring i år.

»Når du ser tallene for 2014, vil du se et lavere tal fra vores side. Det kan jeg se på de første fem måneder af året,« siger han.