Disse biler holder priserne bedst

Værditabet på en ny bil svinger. Se de modeller, der holder priserne bedst.

Skoda Octavia er den mindst tabende bil. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er på mange punkter dyrt at være familie. Men på ét punkt kan familierne trøste sig med en økonomisk fordel: I øjeblikket giver de mellemstore og familievenlige biler som Skoda Octavia, VW Passat og Toyota Avensis det mindste værditab efter fire års ejerskab og 80.000 kilometer. Bilerne har i gennemsnit tabt 53 procent, når de skal sælges igen, og det svarer  til et tab på mellem 128.000 og 133.000 kroner på en Skoda Octavia, som er den mindst tabende bil.

En VW Passat taber mellem 149.000 og 155.000 kroner, viser tallene, som er udarbejdet af Spar Nord og BilBasen på baggrund af bilmodellers gennemsnitlige værditab efter fire års ejerskab.

Ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen skyldes udviklingen, at få danskere i øjeblikket køber nye biler til over 300.000 kroner.

»Det betyder, at udbuddet af de mellemstore biler på brugtbilmarkedet er særdeles begrænset, og det er alt andet lige med til at holde gensalgsværdien oppe for den kategori,« skriver han i en meddelelse.

Det fremgår af analysen, at mens de mellemstore familiebiler holder prisen bedst, så klarer de lidt mindre familiebiler som Kia Ceed, Ford Focus og Hyundai i30 sig også godt. Deres værditab efter fire års ejerskab ligger også på godt halvdelen af bilens nypris.



En anden årsag til udviklingen er kombinationen af en families pladsbehov og den generelle økonomiske forsigtighed, vurderer chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.

»Eksplosionen af minibiler herhjemme viser med al tydelighed, at vi gerne vil transportere os så omkostningslet som muligt. Men der er nu en gang en grænse for, hvor mange børn og kufferter du kan mase ind i en minibil, og derfor er det oplagte valg at købe en nyere brugt familiebil, hvor prisen er faldet til det halve,« skriver han.

I den modsatte ende af skalaen over værditab har de store luksusbiler som eksempelvis Audi A8 og Mercedes S-Klasse efter bare tre års ejerskab og 60.000 kilometer i gennemsnit tabt omkring 60 procent af nyprisen - hvilket for en Mercedes S-Klasse med en nypris omring 2,5 millioner kroner giver en regning på 1,5 millioner kroner i værditab.