Din boligpris er på vej ned i bukselommen

Med en ny applikation vil Nybolig tilbyde danskerne et gratis og uforpligtende fingerpeg om, hvad de kan sælge deres bolig for.

Nybolig lancerer en ny app, hvor boligejere kan uploade informationer og et par billeder og så få deres ejendom vurderet inden for et døgn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

I Nyboligs hovedkvarter arbejder man i disse dage på højtryk på at redefinere boligbranchen med en stor digital satsning.

Med deres nye app, som går under navnet BoligVærdi, tilbyder ejendomsmæglerkæden nemlig at give et uforpligtende bud på prisen for en boligejers ejendom. Formålet er at starte en dialog med potentielle boligsælgere, allerede før de har truffet en endelig beslutning om, hvorvidt de vil flytte fra deres bolig.

”Vi håber, at mange potentielle boligsælgere tager os med på råd tidligt i processen, så vi kan give dem et kvalificeret bud på, hvad deres næste skridt bør være. Vi har en ambition om at være med til at realisere boligdrømme, og det føler vi, at vi kan gøre med den her app,” forklarer Lene Qvist, som er direktør i Nybolig.

Blander statistik og lokalkendskab

BoligVærdi fungerer på den måde, at en kunde downloader app’en, indtaster sit telefonnummer og sin adresse, lægger op til 10 billeder af sin bolig ind i applikationen og trykker send. Så ryger oplysningerne videre til en ejendomsmægler fra en af Nyboligs 220 lokalbutikker, som via en blanding af offentligt tilgængeligt boligstatistik og sit eget kendskab til boligens lokalmiljø vurderer, hvor meget ejendommen kan sælges for. Mæglerens dom er dog kun en indikation på prisen, og vurderingen er altså ikke udtryk for den endegyldige salgspris.

”Vurderingen er et fingerpeg om, hvor prisen for en bolig ligger. Boligejere kan bruge den her vurdering til at starte en kvalificeret dialog med en ejendomsmægler, og så snart kunden er klar til at sælge, kommer vi selvfølgelig stadig hjem og laver en salgsvurdering,” siger Lene Qvist.

Og direktøren spår Nyboligs nye app en lysende fremtid, idet hun mener, at ejendomsmæglerbranchen i Danmark endnu ikke har set et produkt, der på samme måde som BoligVærdi udnytter de digitale mediers potentiale.

”Jeg synes, det er intuitivt, nemt, og så foregår det på mediets præmisser. Det er det første produkt, som branchen lancerer, der for alvor ændrer præmissen for, hvordan vi har kontakt til vores kunder. Jeg synes, det rykker barren for, at vi som branche rykker os på de digitale medier,” siger hun.

Konkurrenter uden frygt

Spørger man de konkurrerende kæder af ejendomsmæglere, er Nyboligs nye app dog ikke så innovativ, at den kommer til at redefinere måden, ejendomsmæglere etablerer en kontakt med deres kunder på.

”Når kunden kan uploade billeder, får Nybolig selvfølgelig et lidt bedre grundlag for at vurdere en ejendom, før en mægler kommer ud til kunden. Og det er naturligvis bedre end statistisk materiale alene. Men i og med at deres vurdering kun er en indikator på prisen, ved jeg ikke, om det kommer til at have de helt store konsekvenser for branchen på kort sigt. Det bliver nok ikke nogen game changer,” siger Per Bie, der er administrerende direktør i Danbolig.

Ligesom i Danbolig er der heller ikke den store frygt at spore hos EDC, på trods af at en af konkurrenterne tager et stort skridt ind på det digitale marked. Kommunikationschef Jan Nordmann peger på, at selv om applikationen gør en salgsproces mere brugervenlig, ligger der ikke meget nytænkning bag.

”Det kan sagtens være, at det er en fin idé, men man behøver jo ikke en app for at gøre det. En kunde ville kunne sende de samme billeder til vores mæglere på en mail, og så ville mægleren kunne lave nøjagtig det samme stykke arbejde,” siger han.

BoligVærdi giver heller ikke anledning til bekymring hos RealMæglerne, som grundlæggende mener, at boligvurderinger er en dårlig indikator for, hvad en ejendom reelt er værd.

”En ejendomsvurdering er en ting. Men for os er det langt mere interessant at se på, hvilke købere og kunder der er på markedet. En ejendomsmæglers vurdering betyder jo ingenting, hvis der ikke er nogen kunder, der vil betale den pris,” siger Preben Merrild Angelo, administrerende direktør i RealMæglerne.

Formuleringer på lovens kant

Oprindeligt havde Nybolig planlagt, at BoligVærdi skulle ligge klar i danskernes lommer inden længe. Således var planen, at markedsføringen skulle skydes i gang i begyndelsen af næste uge, men nogle uklare formuleringer i app’en gjorde, at udgivelsen blev udskudt.

I loven om formidling af fast ejendom står der, at det er dårlig skik for ejendomsmæglere at foretage en boligvurdering, hvis de ikke har set en bolig med deres egne øjne. Den bestemmelse i loven indebærer også vurderinger, som er lavet, før en mægler har indgået en bindende aftale med en kunde, som vil af med sin bolig.

Derfor var det vigtigt for Nybolig at understrege, at app’en altså ikke tilbyder en bindende vurdering af kundernes bolig, men i stedet udelukkende tilbyder et kvalificeret fingerpeg af en pris. I den oprindelige version af BoligVærdi var netop dette ikke tydeligt nok formuleret, mener Lene Qvist.

”Vi tilbyder ikke en vurdering, men i stedet en form for prisestimat. Det er det, vi har været inde for at præcisere i formuleringerne i app’en. Det gør vi for at sikre, at kunderne ikke er i tvivl om, hvad de står med i hånden,” siger hun.

Der er endnu ikke sat nogen dato for, hvornår danskerne kan hente applikationen ned på deres telefoner.