"Digitale" pantebreve regner ned over bankerne

Bankerne har i disse dage indkaldt ekstra mandskab for at få bugt med titusinder af pantebreve, som Tinglysningsretten ikke har magtet at håndtere i forbindelse med overgangen til digital tinglysning.

Titusinder af ejerpantebreve, som skulle have været digitaliseret, har hobet sig op hos Tinglysningsretten. Nu smøger bankerne selv ærmerne op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke kun støv fra det islandske vulkanudbrud, der skygger for solen over Danmark. Pantebreve regner i disse dage ned over bankerne i et omfang, der risikerer at gøre himlen sort.

»Der er rigtigt travlt i øjeblikket. Bankerne har indkaldt ekstra mandskab for at imødekomme det ekstra store arbejdspres,« siger Tina Füssel, underdirektør i Finansrådet.

Det er rodet i forbindelse med overgangen til digital tinglysning, der giver bankernes medarbejdere lange arbejdsdage. Titusinder af ejerpantebreve, som for længst skulle have været digitaliseret, har hobet sig op hos Tinglysningsretten.

Bankerne tilbød tilbage i januar i forbindelse med en handlingsplan fra Tinglysningsretten at sende medarbejdere af sted til Hobro, hvor den har hjemme, for at hjælpe med den store pukkel af uløste sager.

Jura forhindrede imidlertid den løsning. Derfor accepterede bankerne op til påsken, at Tinglysningsretten i stedet sender pantebrevene ud til bankerne – hvilket den så har gjort i stor stil de seneste dage.

Koster bankerne penge

Men hvorfor bruger bankerne, som ellers mest er kendte for at være griske gebyrgribbe, der flår deres kunder for selv de mindste ydelser, kræfter på at løse en opgave, som hører hjemme i Tinglysningsretten?

Tro det eller ej: Det er for at hjælpe kunderne:

»Det er rigtigt, at det slet ikke er vores opgave, men medarbejderne ude i filialerne står med en masse frustrerede kunder, der mister penge hver dag. Og det er for at hjælpe dem, at vi vælger at bruge tid og penge på opgaven,« siger Tina Füssel.

Og apropos penge – den hjælpende hånd koster bankene mange penge:

»Det kommer til at koste et pænt, tocifret millionbeløb,« siger Tina Füssel.

Hun vurderer, at der i øjeblikket er titusinder af ejerpantebreve og private pantebreve på vej ud til bankerne, som så herfra bliver digitaliseret.

Kommer ud af klemmen

Bankerne modtager kun ejerpantebreve, der vedrører egne kunder. De banker, som har mange kunder, der har købt bolig det seneste halve år, får derfor ekstra travlt.

Problemet med den manglende digitalisering af pantebrevene er stort, fordi boligkøberne først kan få tinglyst deres skøde, når det er anmærkningsfrit. Og det bliver det først, når der er taget hånd om de mange ejerpantebreve.

Det er stort set kun den gamle pukkel af sager, der volder Tinglysningsretten problemer. 95 procent af alle de nye sager bliver i dag behandlet på mindre end ti dage. Eksempelvis tager det ni dage at ekspedere en aflysning af pantebreve og kun otte dage digitalisere et skøde.

Finansrådet har ikke et overblik over, hvornår bankerne har pløjet sig igennem de mange og gamle ejerpantebreve, men de næste uger vil mange opleve, at de langt om længe kommer ud af den klemme, de har været fanget i.