Det er dyrt at eje bil i Danmark, men vi overhales af to andre lande

Danske bilejere har over årene ømmet sig over de høje bilafgifter. Men der findes faktisk lande i Europa, hvor det er dyrere at købe, eje og køre en bil i tre år.

Foto: Dennis Lehmann. ARKIVFOTO af biltrafik. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2011)
Læs mere
Fold sammen

Danmark er på trods af de høje afgifter ved køb af en bil kun det tredjedyreste europæiske land at eje benzinbil i. Det koster lidt over 5.000 kroner om måneden at eje og køre en typisk benzindrevet bil i Danmark, når samtlige omkostninger medregnes.

Den udgift overgås af Norge, hvor udgiften kommer op på knap 5.300 kroner, mens Italien også sniger sig over Danmark, når alle omkostninger som eksempelvis de høje italienske motorvejsafgifter tælles med.

Det viser en analyse, som leasingvirksomheden LeasePlan har lavet over biludgifter i 24 europæiske lande. Analysen medregner faktorer som indkøbet, finansieringen, løbende omkostninger, reparationer og afgifter, når bilen ejes i tre år og kører 20.000 kilometer om året. Dertil kommer værditabet på en ny bil, som alene over de tre år udgør den største andel af de samlede bilomkostninger med 37 procent på tværs af alle landene.

Dermed er det også selve købet af bilen, der udgør den største omkostning ved at eje en bil, mens kun 16 procent af de samlede omkostninger hænger sammen med driftens poster til blandt andet brændstof, løbende afgifter og forsikringer.

LeasePlan har brugt de mest solgte mindre og mellestore biler i Europa som Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf og Ford Focus til analysen, og i den billigste ende kan borgerne i Ungarn, Tjekkiet og Rumænien holde disse biltyper for 2.000 kroner mindre end danskerne.

FDM påpeger, at regnestykket kan se anderledes ud og sende Danmark højere op på listen, hvis der regnes med andre bilmodeller.

»Undersøgelsen tager udgangspunkt i mindre biler, hvor den danske værdibaserede registreringsafgift er relativt begrænset. Hvis den samme undersøgelse var blevet foretaget for familiebiler ville Danmark givetvist være det dyreste land at være bilejer i. Derudover er ejerskabet sat til 3 år, mens den gennemsnitlige ejerperiode er 4-5 år. Mange dyre reparationer kommer typisk i fjerde til sjette leveår, eksempelvis bremsere og tandrem. De høje danske lønninger gør disse reparationer væsentligt dyrere i Danmark end andre europæiske lande,« anfører Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

LeasePlans interesse i omkostningerne ved at eje en bil er, at virksomheden leaser biler ud og administrerer bilflåder for virksomheder. Den hollandsk grundlagte virksomhed administrer over 30.000 leasingbiler i Danmark.

»De mange udgifter forbundet med at eje en bil, som for eksempel forsikringer, afskrivning eller pludselige værkstedsbesøg, er nogle af de faktorer, som gør, at mange forbrugere i dag overvejer, om de skal købe eller lease deres næste bil. Analysen viser også, at der er meget stor forskel på Nord- og Sydeuropa, og at Danmark trods lavere registreringsafgift fortsat er et af de dyreste lande i Europa,« skriver adm. direktør Michael Olsen fra LeasePlan Danmark i forbindelse med opgørelsen.

Se totalomkostningen ved at eje en benzinbil i de forskellige lande herunder:

I øvrigt viser LeasePlans tal, at Danmark kun er det fjerdedyreste land, hvis bilkøberne vælger de tilsvarende biltyper med dieselmotor. Med en dieselmotor bliver Holland det dyreste land med en månedlig omkostning på 5.178 kroner.