Derfor koster filmleje det samme på nettet

Der er stort set ingen forskel på prisen, når man lejer nye film på nettet. Først efter et stykke tid begynder priserne at variere.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Richard B. Levine

København: Udlejning af nye film er i dag noget, der foregår på nettet. Når firmaerne bag udlejningen ikke længere skal betale for butikslokaler og personale, skulle man tro, at der var bedre råd til at konkurrere på prisen.

Men et tjek hos de danske udbydere viser, at priserne på de nyeste film er næsten identisk på 49 kroner.

Det undrer Rasmus Larsen, som er ansvarshavende redaktør hos mediet Flatpanels.dk, der guider til alt, hvad der har med tv at gøre.

- Selv om man ikke må prissætte på tværs af udbydere rent lovmæssigt, kan det godt virke som om, at det er det, man har gjort. Prisen virker til at være dikteret fra distributørens side, siger han til Ritzau Fokus.

Der kan dog være små udsving i prisen, og mange titler sættes også en smule ned efter et par uger.

- Men det afhænger meget af, hvor populær titlen er, og hvilket selskab der står bag, forklarer han. Ønsker man eksempelvis at se den nye Star Wars-film, "The Force Awakens", skal man ikke forvente at finde et godt lejetilbud hos nogen af udbyderne. Tværtimod.

- Det er ikke unormalt, at denne type film holder prisen over hele linjen, og faktisk vil man typisk slet ikke kunne leje den i de første uger. Her kan man kun købe den, siger Rasmus Larsen.

Han mener, at årsagen skal findes i, at der endnu ikke er så meget konkurrence på netop dette marked. Den vurdering er Søren Bo Rasmussen, som er kontorchef i afdelingen for medier og underholdning i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, enig i.

- Det er endnu et lille marked, og det er ret gennemsigtigt. Det er let for de enkelte udbydere at tjekke de andres priser og så lægge sig op ad dem, siger han.

Han mistænker ikke udlejerne for uærligt spil.

- Når prisen synes uændret, trods reducerede omkostninger, kan det skyldes nye udgifter til oprettelse af it-systemer, manglende indtjening på salg af slik og alt andet ved siden af, vurderer han.

Skulle markedet vokse i de kommende år, forventer han dog en øget konkurrence på markedet, og så kan priserne måske udvikle sig.

/ritzau/FOKUS