Den ukendte vej til en skattefri firmabil

En hidtil ukendt metode kan give en skattefri firmabil. Bøvlet, der tidligere har afholdt mange fra at vælge den løsning, kan ny teknologi fjerne.

Foto: Morten Brunsgaard Bek. Mercedes er netop begyndt at markedsføre delleasing, men undrer sig over, at fænomenet ikke er mere udbredt. Her ses den nye Mercedes Benz SL.
Læs mere
Fold sammen

Der findes en stort set ukendt metode til at skære en stor luns af sit bilbudget. I forhold til en fri firmabil fra arbejdsgiveren er der en voldsom besparelse inden for rækkevidde ved at bruge såkaldt deleleasing også kaldet splitleasing – der i flere omgange er godkendt af Skatterådet.

En konkret beregning fra revisionshuset PwC viser, at det er 44,7 procent billigere over tre år at bruge deleleasing fremfor fri firmabil – svarende til knap 166.000 kroner – på en bil til godt 600.000 kroner.

»Det er virkelig en stor besparelse,« siger partner og skattespecialist Søren Bech fra PwC.

Han påpeger, at det er beskatningen af fri bil, der giver den store forskel til deleleasing, som i al sin enkelthed går ud på at dele en leasingbil med sin arbejdsgiver. En dyrere bil vil selvsalgt øge beskatningen ved fri bil og dermed give en endnu større fordel ved at delelease bilen.

Konstruktionen går ud på at skrive to leasingkontrakter på den samme bil inklusiv driften af bilen. Den ene kontrakt underskrives af den ansatte og den anden af arbejdsgiveren.

Sten på vejen

Derefter deles leasingomkostningerne lige fra førstegangsydelsen til den løbende leasingydelse inklusiv brændstof og drift mellem de to parter i forhold til, hvor mange kilometer der køres privat, og hvor mange der køres i forbindelse med jobbet.

Det kræver en meget nøjagtig kørebog, der skal føres og indberettes løbende, og det er netop den sten på vejen, der ifølge både revisiorer og bilbranchen har bremset udbredelsen af konceptet.

»Hvis man ikke overholder spillereglerne, bliver man beskattet af fri bil. Det er nok den risiko, der har afholdt mange fra at gøre det i praksis, selv om det målt på kroner og øre er en stor fordel,« siger Søren Bech.

Han påpeger, at leasingydelserne skal opgøres helt præcist, og at Skat stiller krav om meget hurtigt og løbende udligning. Ifølge et bindende svar fra Skatterådet skal de to parter i deleleasingen indberette fordelingen mellem de private og de erhvervsmæssige kilometer for den forudgående måned senest den 5. i hver måned.

Det skal sikre, at arbejdsgiveren og den ansatte hele tiden betaler den samme pris pr. kørte kilometer uanset, at der måtte være større regninger til vedligeholdelse eller brændstof i nogle måneder frem for i andre.

Ny teknik fjerner bøvl

Seniorskattekonsulent Lars Jacoben fra revisionshuset BDO undrer sig over, at metoden ikke er mere udbredt. Men han peger også på bøvlet med at føre en nøjagtig kørebog som en af forhindringerne.

»Hagen ved ordningen er, at man, for at kunne adskille kilometerne og sikre den helt rigtige betaling, skal føre et nøjagtigt køreregnskab, der kan dokumenteres ned til sidste kilometer. Tidligere har folk ikke gidet at skrive kørebog hele tiden, men det burde ikke være det store problem med de nye, elektroniske kørebøger,« siger han.

En elektronisk kørebog, som i mere eller mindre avancerede versioner kan installeres i alle biler, kan registrere al kørsel via en GPS-enhed. Føreren kan vælge manuelt at trykke på en knap for privatkørsel eller erhvervs­kørsel. Man kan også vælge en af de mest udviklede versioner af elektroniske kørebøger, der selv sender data til en PC og automatisk frasorterer privat kørsel ved hjælp af adressebogen samt arbejdstider. Den kan også udfylde en færdig kørebog, som lever op til Skats krav, lover en producent.

Mercedes er netop begyndt at markedsføre deleleasing, og Jan Friis Henningsen, salgschef hos Mercedes Hørsholm, kalder det underligt, at fænomenet ikke er mere udbredt.

»Folk ved nok ikke, hvad det går ud på, men virksomhederne er måske heller ikke så glade for administrationen. Deres udgift kan variere fra måned til måned i forhold til, hvor meget medarbejderen kører. Og hvis der er 100 medarbejdere, der har sådan en ordning, kan det jo svinge en hel del,« siger han.

Jan Friis Henningsen vurderer, at dele­leasing især er en fordel for danskere med lyst til at køre lidt dyrere biler til måske en million kroner og derover, som virkelig vil medføre en stor skatteregning.