Den dyre togtur til Vedbæk

Det er hundedyrt at køre med tog og bus i Danmark. Læs her, hvor meget Lars Erik Skovgaard forleden måtte betale for en togtur til Vedbæk, og hvad han kunne have sparet ved at køre i sin egen bil.

Efter en tur til Vedbæk med Kystbanen kommer det til at vare længe, før skribenten igen skal ud at køre med den offentlige transport. Han fandt turen alt, alt for dyr og alt for besværlig i forhold til at cykle eller køre i egen bil. Arkivfoto: Jonas Vandall Ørtvig
Læs mere
Fold sammen

Humøret var i top forleden aften. Jeg var inviteret til middag hos en gammel ven i Vedbæk. Det bliver hyggeligt med god mad, snak om gamle dage og nok også lidt vin, tænkte jeg. Af samme grund satte jeg kurs mod Nørre­port Station i København for at hoppe på Kystbanen til Vedbæk.

Jeg kører stort set aldrig med offentlige transportmidler og foretrækker enten cykel eller bil. At tage med bus eller tog er lidt som at skulle til tandlæge. Det er ubehageligt, nærmest pinefuldt, og tilmed dyrt. Af samme grund var det efterhånden flere år siden, jeg sidst var hoppet på den såkaldte offentlige transport.

Turen til Vedbæk bekræftede mine værste anelser. Jeg har ikke noget rejsekort og aner ikke, hvordan man får ét. Så jeg måtte købe en togbillet i en automat på Nørreport Station. Den kostede intet mindre end 72 kroner.

Der er kun 23 kilometer fra Nørreport til Vedbæk, og lige nu kan man købe én liter benzin for tæt ved ti kroner.

Så for billettens pris på 72 kroner kan jeg i min egen bil lige for tiden køre over 100 kilometer, hvis der alene ses på benzinudgiften. Det svarer til to gange frem og tilbage til Vedbæk og gør togbilletten betydeligt dyrere end bilen.

Det svarer også til, at det koster over tre kroner pr. kilometer at køre selv et mindre smut med offentlig transport fra København til Vedbæk. Ifølge Bilpriser.dk er udgiften pr. kørt kilometer i den mindste Volkswagen Up med en nøjsom trecylindret 60-hestes benzinmotor helt nede på 1,28 kroner, inklusive værditab, udgifter til finansiering, brændstof og ejerafgift. Konklusionen er derfor noget nær det rene vanvid: Nemlig, at toget er mere end dobbelt så dyrt som bilen.

Toget var selvsagt forsinket, og på perronen blev jeg antastet af en tigger, der bad om penge, hvilket gjorde mig utryg. Besøget hos den gamle studiekammerat gik dog fint, og efter et stykke røget laks, en god bøf og en del snak om den vilde studietid gik turen hjemad igen.

Først gåtur til stationen ad øde villaveje i buldrende mørke. Så ny betaling af 72 kroner. Derefter en dræbende bumletur i sneglefart med stop ved alle stationer ind til København. Havde vi været to, der skulle have været frem og tilbage til Vedbæk, til Farum eller Birkerød, der ligger i nogenlunde samme afstand fra København, ville det have kostet svimlende 288 kroner for to togbilletter.

Ofte siges det, at flere bør bruge offentlig transport. Det skulle være godt for miljøet og skabe mindre trængsel i byen. Men offentlig transport er så dyr og dårlig, at egne transportmidler er at foretrække. Skulle jeg blive inviteret til Vedbæk igen, tager jeg enten cyklen hele vejen eller en taxa.

Det bliver måske en smule dyrere med taxa. Men så kommer jeg fra dør til dør på sikker vis, langt hurtigere end med det gamle bumletog og uden at skulle vente på forsinkede tog. Så der vil nok gå år, før jeg igen skal ud og se med DSB.