Den alt for dyre bilservice

Den årlige tur til værkstedet for at få lavet service på bilen er altid fyldt med ærgrelser og store regninger. Det kan måske være en fordel at søge efter nogle billigere tilbud på nettet.

Man kan spare mange penge på den årlige service af bilen ved at shoppe lidt rundt blandt værkstederne. Arkivfoto: Svend Aage Mortensen Fold sammen
Læs mere

Du skal have lavet bremserne, og koblingen er også ved at være slidt. Vinduesviskerne ser heller ikke for gode ud, og din aircondition skal renses.

Man kan næsten høre, hvordan personen fra værkstedet i den anden ende af telefonen slikker sig om munden. Endnu en bilejer sidder dybt i fælden og skal have lavet en solid liste af ting til den årlige bilservice. Regningen vokser med galopperende fart. Standardprisen for service er 4.000 kr., og oveni kommer så alle de ting, som skal repareres.

Jeg har en Toyota Corolla, som er købt brugt. Jeg har ikke selv forstand på biler, så jeg er nødt til at få den serviceret på et værksted og har blot slavisk fået det gjort hos Toyota. Det skyldes blandet andet, at de samtidig tilbyder et gratis abonnement med vejservice med i prisen. Men problemet er, at når værkstedet ringer, føler man sig helt i deres vold. Man har ikke en chance for at vide, om det er nødvendigt at få lavet alle de mange ting lige netop nu.

Meget forbavset

Ofte siges det, at bilforhandlerne ikke kan tjene penge på salg af nye biler, men skal gøre det på service. Det er helt givet rigtigt. Jeg fik selv lidt syn for sagn, da jeg for to år siden skulle have sat et hængertræk på min bil.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Jeg fik et tilbud fra Toyota og tog efterfølgende tre tilbud hjem via nettet for at sammenligne. Et af tilbuddene hentet fra nettet var klart billigst, og min overraskelse var derfor stor, da jeg så, hvor det kom fra. Det var nemlig min egen Toyota-forhandler, der havde tilbudt en meget lavere pris. Hvor meget mon de ville have tjent på det andet tilbud, som de fortalte, var deres listepris.

Her er det billigere

Spørgsmålet er, om man skal gå væk fra den autoriserede forhandler. Det giver problemer, når bilen skal sælges videre, og hvilket værksted er det, man får fat i. Er de gode nok?

Min erfaring er, at de autoriserede ikke nødvendigvis er bedre end andre. Når man bor i København, er det en oplagt mulighed at forsøge at køre til Malmø, hvor priserne på service skulle være meget lavere. Endda så meget lavere, at de kan betale for turen derover. Men jeg har aldrig tjekket det.

Til gengæld tager det ikke mange minutter at se efter, hvad tingene koster hos Quickpot. De er en del billigere end Toyota, og firmaet fortæller pænt, hvad de ser på i forbindelse med de forskellige typer service.

Man kan også gå ind på Autobutler og hente nogle tilbud hjem derfra. Jeg er rimelig sikker på, at en billigere service hos eksempelvis Quickpot eller et andet værksted sagtens kunne betale for, at jeg i givet fald skulle købe et Falck-abonnement eller lignende ved siden af.

Så det bedste er nok at foretage en god research på nettet. Og så slippe den evindelige tro på, at servicering på autoriserede værksteder har nogen indflydelse på bilens værdi. Jeg ender alligevel med at have den så lang tid, at den ikke er ret meget værd, når jeg engang skal sælge den.