Danskerne vil bilstereo med det hele

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Musik i badet. Film i soveværelset og musik i øresneglen mens du sidder i toget. Danskerne er i den grad blevet vænnet til, at der er adgang til musik og visuelle oplevelser stort set alle steder og det faktum gælder i stigende grad også i vores biler. Derfor venter branchen, at multimedie for alvor hitter i bilerne i år med en stigning i salget på op til 25 procent sammenlignet med sidste år.

Frem til nu har det først og fremmest været freaks og velhavende børnefamilier, der har fyldt bilen op DVD-afspillere med skærme i hovedstøtterne til Disney og Playstation på farten. Men den slags multimedie-udstyr er for alvor på vej ind i bilerne hos helt almindelige forbrugere godt hjulpet på vej af faldende priser og lettere integration mellem de forskellige produkter.

- Vi vil kunne det hele alle steder. Det er danskerne blevet vænnet til fra hjemmet og derfor stiger efterspørgslen på multimedie nu til bilerne, samtidig med at salget af de traditionelle bilradioer falder støt, siger dir. Allan Bugge, Brancheorganisationen ForbrugerElektronik.

Det sløve salg af almindelige bilradioer hænger uløseligt sammen med, at færre og færre biler har plads i instrumentbordet til en gammeldags radio. Den moderne bil har en integreret løsning, hvor der ofte er tilknyttet en eller anden form for skærm. Det problem kan dog for visse bilmodeller løses.

- Der findes en adapter, så man kan sætte en almindelige bilradio i mange biler med integrerede radiosystemer. Og hvis der er skærm, så kan der sættes et interface i og så kan den nye radio snakke sammen med bilens originale skærm. Men de nye biler er et stigende problem, forklarer Anders Höllvik, trade marketing manager hos Blaupunkt.

På det danske marked er styrtdykket i de almindelige stereo-radio''er endnu ikke så udtalt, men det er kun et spørgsmål om tid.

Når bilfabrikkerne integrerer lyden i bilen sker det naturligvis for tjene penge og for at betjeningen bliver så integreret som muligt. I praksis vil det sige, at mange funktioner i lydsystemerne kan betjenes via knapper på eller i rattet og på den tilhørende skærm kan chaufføren også styre navigation, kørecomputer og klimaanlæg.

Et godt eksempel er den nye VW Golf. Forgængeren havde plads til en almindelig radio. Den nye er integreret med skærm og sådan er det også med den nye Passat, der lanceres om kort tid.

DAB og navigation

Men mens antallet falder stiger funktionerne fortsat i de almindelige radioer.

Digital tuner(DAB) er i dag en mulighed og dem vil der komme en stribe nye modeller af i takt med, at flere og flere hører DAB i hjemmet.

I dag er Blaupunkt førende med to modeller, hvor merprisen er ca. 1000 kr. i forhold til en konventionel FM-radio. Ulempen ved DAB i bilen er, at der kræves en ekstra antenne og selv om signal/støjforholdet er bedre end konventionel FM har modtagelsen vist sig at volde problemer flere steder i landet. Desuden

kræver DAB en ekstra antenne.

Navigation er også en mulighed. Faktisk begyndte navigations-bølgen for alvor i autoradioerne. Det var dengang, at en autoradio med GPS-navigering krævede kalibrering og andre kunstgreb for at fungere optimalt.

Men i takt med at GPS-systemerne er blev mere præcise er der efterhånden længere mellem købere af autoradio med navigation. De fleste GPS kunder vælger en flytbar navigator eller en PDA. Også her har de integrerede audio-løsninger i de nye biler været en hæmmende faktor for udbredelsen af auto-radioer med GPS.

Multimedie

Danskerne efterspørger mere og mere multimedie-systemer i bilen. Chaufføren vil gerne have et navigations-anlæg, mens børnene hellere vil spille Game Boy og se film på samme tid.

Den tendens har de store lavpris-varehus for længst spottet og derfor sælges der i stigende grad multimedie-udstyr hos eksempelvis Bilka til en meget lav pris. Eller rettere ''''No Name'''' produkter med tvivlsom oprindelse kan købes for en billig penge, mens de veletablerede mærker koster betydeligt mere.

Men for de ekstra penge får forbrugerne også mere sikkerhed for at produktet fungerer i det svære miljø, som en bil udgør for elektronik..

Ulempen ved at købe et billigt ukendt multimedie-sæt i et lavprisvarehus er, at skærmene typisk gamle LCD skærme, hvoraf mange ikke er beregnet til egentlig bilbrug.

Som forbruger har man ingen garanti for, at produktet er gennemtestet. Det vil sige om produkterne kan klare over 90 grader i 24 timer og om skærmene kan klare sollys godt nok og om kontrasten er høj nok til brug i bilen, hvor der hersker svære lysforhold.

Et de mest populære anlæg er Pioneers AVIC-X1. Det blev lanceret sidste år og sidder i dag monteret i mange biler. I løbet af de næste par måneder ventes en ny udgave af Pioneers bestseller. Ændringerne omfatter først og fremmest et opdateret kortmateriale til navigationssystemet fra Tele Atlas. Et komplet anlæg med to skærme i hovedstøtterne løber op i ca. 35.000 kr. uden montering, mens billigste udgave, hvor der kun er en skærm foran koster ca. 20.000 kr.

Ipod i bilen

Rent teknisk står kampen mellem de forskellige producenter mellem at kunne levere skærme, der så at sige kommer ud af bilradioen og kan vise film og så løsninger, hvor der monteres skærme rundt omkring i kabinen eller en kombination af begge. Skærmene placeres typisk i loftet, i hovedstøtterne og eller mellem mellem forsæderne.

På den store forbruger-elektronik messe fornylig i Las Vegas var trenden for multimedie-udstyr tydelig. Skærmene bliver større og med langt bedre opløsning end da multimedie-systemerne kom frem. På det amerikanske marked lancerer visse producenter nu skærme på 20''''. Det kan lyde vanvittigt, men i de store SUV''ere er der faktisk plads til så store skærme. De kommer nok ikke til Danmark.

En anden trend er at få lyden fra din Ipod ud gennem bilens højttalere. Både Pioneer og Alpine er klar med en adapter, hvor du via et lille stik kan tilslutte Ipod''en til bilens lydanlæg og samtidig lade på den digitale spilledåse. Prisen på Pioneers adapter bliver ca. 1000 kr. incl. moms, men til gengæld kan den så bruges på alle Pioneer autoradioer med styring af CD changer helt til

tilbage fra 1994. Næste skridt i integrationen mellem lyd, billede og kommunikation bliver løse autoradioer med Bluetooth mulighed. Med den teknik kan man bruge bilens lydanlæg som et handsfree-system. Denne Bluetooth-teknik har frem til nu været forbeholdt de fabriksmonterede audio-systemer.