Danskerne får mindre ud af at forsikre sig

Kunderne får stadig mindre gavn af at forsikre sig, for forsikringsselskaberne polstrer sig eller udbetaler øget udbytte og færre erstatninger. Politikere bakker op om nye tiltag.

Imens forsikringsselskaberne polstrer sig og betaler øget udbytte til aktionærerne, får kunderne færre penge tilbage i erstatning. Foto: Annelene Petersen
Læs mere
Fold sammen

Kunderne får kun 66 kroner igen i form af erstatninger for hver 100 kroner, de indbetaler til deres forsikringsselskab. Det er situationen hos Alka Forsikring, der blandt de større selskaber i Danmark er dem, som p.t. giver mindst tilbage til kunderne i form af erstatninger. Resten af kundernes indbetalinger ophobes i selskabet eller udbetales til ejerne, som i Alkas tilfælde er fagbevægelsen, Arbejdernes Landsbank og et svensk forsikringsselskab.

Men Alka står ikke alene. For siden 2010 er erstatningerne faldet år for år. For landets største forsikringsselskab Tryg er erstatningsprocenten faldet fra 80 pct. i 2010 til 68 pct. sidste år, viser en opgørelse, som Berlingske Business har foretaget på baggrund af selskabernes årsrapporter. Trygs tilfælde svarer næsten nøjagtigt til den gennemsnitlige udvikling hos selskaberne.

Udviklingen bekymrer Martin Nyvang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og følger området tæt.

»De tal er en af de ting, vi selv ser som indikation for, hvor hårdt selskaberne konkurrerer på prisen. Bliver erstatnings­procenterne ved med at falde, så indikerer det, at konkurrencen ikke er skarp nok. Vi tager stadig forskellige initiativer for at gøre det lettere for forbrugerne at få flere oplysninger om de forsikringer, de tegner,« siger han.

Martin Nyvang opfordrer forbrugerne til at udnytte prisguider som Comparo, Samlino og Forsikringsguiden, som har til hensigt at gøre det lettere at finde det billigste forsikringsselskab. Allerede i 2012 var styrelsen opmærksom på problemet og foreslog netop en udvikling af Forsikringsguiden til at løse problemet. Men det har altså endnu ikke vendt udviklingen.

Hos Alka vil man ikke umiddelbart sænke priserne, selv om man i gennemgangen er det selskab, som giver mindst tilbage til kunderne i erstatninger.

»Vi sørger for at have konkurrence­dygtige priser hos Alka. Så længe vi i vores egne målinger er billigere for syv ud af ti danskere, går vi ikke ud i en priskrig. Sænker det øvrige marked priserne, så følger vi med ned,« siger kommunikationsdirektør Lise Agerley, som oplyser, at man sænkede priserne på husforsikringer sidste år. Både Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti ser med bekymring på udviklingen, og man er lydhør over for tiltag, der kan øge konkurrencen. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) har ikke været mulig at træffe for en kommentar til sagen.