Danskere fanget i London med spærrede kreditkort fra Danske Bank

2.000 Danske Bank-kunder fik i går spærret deres kort ved en fejl. To af dem blev fanget i London uden penge og en hotelregning, de ikke kunne betale.

Danske Bank slettede torsdag 15.000 dankort på grund af en menneskelig fejl. 2.000 af kortene er stadig spærrede. FOTO: Bax Lindhardt/Scanpix. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Rasmus Brink ville bare give konen sin julegave; en shoppetur til London. Men den skønne ferie forvandlede sig til en meget uheldig situation, efter at Danske Bank torsdag slettede 19.000 kunders dankort i sit system. Fredag er 2.000 kunders dankort stadig låst.

Rasmus Brink var nemlig en af de uheldige, der fik spærret kortet, så han og konen ikke kunne betale hotelregningen, shoppeturene blev aflys, og de havde udsigt til ikke engang at få bilen tilbage fra parkeringen, når de kom hjem til Kastrup Lufthavn søndag.

»Jeg har kontaktet Danske Bank fire gange, og de har intet gjort for os. Deres rådgivere har givet os modstridende oplysninger, og vi kan ikke bruge kortet. Så vi sidder med håret i postkassen,« siger Rasmus Brink.

Danske Bank sagde efter torsdagens fejl, at man ville sende nye dankort ud til de 2.000 berørte kunder, men kortene vil først nå ud til kunderne mandag, eller i bedste fald lørdag. Det ville dog ikke hjælpe Rasmus Brink, der stod uden en krone på lommen og uden mulighed for at betale sin hotelregning.

»Når vi kommer hjem fra London, lukker vi både vores privat- og virksomhedskonto i banken. Jeg har været kunde i over 10 år, men det her vil jeg altså ikke finde mig i,« siger han.

Danske Bank vil ikke kommentere på den konkrete sag, men de beklager hele miseren dybt, og presserådgiver Peter Kjærgård siger, at Danske Bank har instrueret sine kunderådgivere i at hjælpe deres kunder på enhver måde.

Danske Bank oplyser sent fredag eftermiddag, at de nu - efter Berlingske henvendelse tidligere på dagen - har løst problemerne for i hvert fald Rasmus Brink og hans kone.

Det er uvist, hvor mange kunder, der er blevet ramt på samme måde som Rasmus Brink og konen, men 2.000 kunder får ikke adgang til dankortautomaten før lørdag eller måske mandag, så de uheldige ramte må nøjes med kontanter, Mobile Pay eller en helt tredje betalingsmulighed, hvis man vil af med penge i weekenden.

Danske Bank opfordrer kunder til at kontakte deres personlige kunderådgiver eller Danske Banks kundetelefon, hvis de oplever problemer i forbindelse med dankortnedbruddet.