Danske kortchips fejler dobblet så meget

Teller åbner for at fjerne udskældt gebyr, hvis danske kortchips bruges mere.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Det går galt dobbelt så mange gange, når danskere bruger chippen i deres kreditkort, end det gør i de omkringliggende lande. Og når handlen derefter ender med, at magnetstriben svinges, så vil Teller, som formidler betalingerne, opkræve et gebyr på 7,5 kroner.

I cirka en procent af transaktionerne med de aktuelle kreditkort, Mastercards, Eurocards og American Express-kort, bruges magnetstriben. Men hvis forbrugerne og butikkerne kan bringe antallet ned på udlandets niveau, altså en halv procent af transaktionerne, så fjernes gebyret igen.

"Det er en omkostning, vi har haft et stykke tid. Vi har en 50 procent højere omsætning på magnetstribe end i vores omkringliggende lande. Men hvis vi kan få det ned på en halv procent, så fjerne vi gebyret," siger pressechef i Teller Søren Winge.

Ifølge Søren Winge kommer Teller ikke til at tjene på gebyret. De 7,5 kroner dækker de omkostninger, som brugen af magnetstriben medfører. Teller betaler selv et højere gebyr ved læsning af betalinger med magnetstriber, og magnetstiben medfører større risko for misbrug af kort, som i værste fald medfører tilbageførsel af betalinger.

Teller mener, at en del af de mislykkede betalinger med chip skyldes, at butikkerne ikke renser maskinen tilstrækkeligt, ligesom forbrugeren kan beskadige chippen ved at lade kortet ligge løst i en taske eller en lomme.

Men det er uklart, om det bliver butikkerne eller forbrugerne, der kommer til at betale gebyret - i hvert fald i første omgang. Det er op til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at tolke, om bekendtgørelsen om betalingsgebyrer åbner for at lægge gebyret over på forbrugeren, hvis han er skyld i at magnetstriben skal i brug, eller om butikken må lægge ryg til gebyret.

For et kreditkort som Diners, der ikke er udstyret med en chip, står der i betingelserne, at betalingsmodtager "kan kræve et gebyr for at modtage kortet."