Danske Bank trues af kundeflugt

Næsten hver anden privatkunde skal nu betale for at have en bankkonto i Danske Bank.

Foto: Thomas Lekfeldt. Danske Bank meddeler i forbindelse med en ny strategi for privatkunder, at man indfører et abonnement for privatkunder. Det medfører protester fra kunder og advarsler fra eksperter.
Læs mere
Fold sammen

Danske Bank står til at tabe tusindvis af kunder, når et nyt kundeprogram træder i kraft på mandag. Det indebærer en betaling for blot at have en helt simpel bankkonto og vil berøre næsten halvdelen af Danske Banks to millioner kunder.

Det nye såkaldte »abonnement« kommer efter, at Danmarks største bank for nyligt har lukket filialer over hele landet, og efter en voldsomt kritiseret reklamekampagne.

Danske Bank er på den måde igen ved at komme i konflikt med sine kunder, vurderer professor Finn Østrup fra Copenhagen Business School (CBS).

»Det er en almindeligt accepteret tankegang herhjemme, at man har ret til at have en bankkonto, uden at det koster noget. Det forsøger Danske Bank nu at gøre op med. Men banker har også en samfundsansvarlig rolle, som de nu overser,« siger han.

I Forbrugerrådet frygter afdelingschef Vagn Jelsøe, at den nye betaling spreder sig.

»Sker det, må politikerne gribe ind med lovgivning. Det bør være muligt at have en konto i en bank, uden at det koster noget,« siger han.

Direktør Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg, der rådgiver folk om privatøkonomi, forudser en massiv kundeflugt fra Danske Bank.

»Det her kommer til at koste. Det er ikke noget, kunderne ønsker. Det er udtryk for, at Danske Bank er meget langt væk fra sine kunder,« siger han.

Bankdirektør Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank siger, at de nye priser alene skal dække de omkostninger, der rent faktisk er på de mindre kunder.

»Vi beder om et beløb, der dækker omkostningerne. Det, mener vi, er fair,« siger han.

Men Kim Valentin ser udspillet som tegn på, at Danske Bank er ved at skyde sig selv i foden, fordi banken skræmmer små kunder væk, som på sigt kan blive store og lukrative.

»Det svarer til at indføre et gebyr for at lade kunderne kigge på hylderne i en butik,« siger Kim Valentin.

Direktør John Norden fra Mybanker.dk kalder Danske Banks udspil »en farlig strategi«, der kan give bagslag.

»Der er en hårfin balance mellem at miste dårlige kunder, og samtidig undgå at miste de gode,« siger han.

Det nye »abonnement« udløser rasende indlæg på Facebook, og da Berlingske i går bad fire tilfældige Danske Bank-kunder om deres reaktion, sagde de alle, at de ville skifte bank.