Danske Bank satser stort på velhaverbørn

Som den eneste af de større banker satser Danske Bank på segmentet af kommende velhavende danskere på mellem 18 og 27 år. De skal lære at styre betydelige formuer, skatteforhold og boligøkonomi. Privatøkonomisk ekspert er kritisk.

Danske Bank på Kongens Nytorv i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er penge i velhaverbørn. Det har Danske Bank set og satser stort på ca. 1000 unge danskere, som er medlem af den eksklusive klub Private Banking Young. De unge lokkes med eksklusive kreditkort og socialt samvær og netværk med andre kommende velhavere.

Adgangskravet er, at man er en myndig person mellem 18 - 27 år og at ens forældre er formuende nok til at være private banking-kunder i Danske Bank, der også stiller som krav, at de unge forventes at have en formue på to millioner kroner i investerbare midler, når de fylder 28 år.

»Når du er 18 år, er der flere ting, du skal lære. Nogle gange bliver man klog på økonomi ved selv at tjene penge. Andre gange skal man have nogen til at hjælpe sig med at forstå de finansielle de finansielle udfordringer, der kan være, når ens økonomi bliver mere kompleks, og det bliver den oftest, når der er tale om denne type kandidater,« lyder det fra Danske Banks chef for private banking, Marlene Nørgaard, som oplyser, at de unge velhavere ofte allerede har adgang til forældrenes formue via depoter.

Desuden kommer der typisk forudskudlodninger af arv. I år har Danske Bank haft 16 arrangementer om emner som låntagning, aktieinvestering, opstart af egen virksomhed og køb af lejlighed for de unge, der får mulighed for at opbygge et netværk blandt ligesindende. Enkelte arrangementer er ren hygge som f.eks. en Danske Banks tur til fodboldlandskamp.

Men det er bestemt ikke alle, som er imponerede over Danske Banks satsning. Navnlig udstedelsen af eksklusive kreditkort med baggrund i forældrenes økonomi forarger privatøkonomisk ekspert fra Finanshuset i Fredensborg, Kim Valentin:

»Der er jo lidt kasino-økonomi over private banking. Man flyver på en lyserød sky, og der er ingen grænser, for far betaler det hele. Det er det, bankerne appellerer til for at holde på kunderne. Men den ene bank er ikke bedre end den anden. Man skal passe på med afhængighed af sin bank.«

Berlingske Business har spurgt de største banker i Danmark på velhaverområdet, om de har lignende koncepter. Men de fokuserer normalt på den enkelte myndige persons økonomi - og bruger kun i mindre forældrenes økonomi til at rådgive de unge ud fra.

Kun Nordea har et mindre koncept, Next Generation, hvor 12-20 unge mennesker kommer gennem to dages forløb, hvor de lærer at forstå økonomi og de finansielle markeder. Men det kommer ikke til at blive systematiseret, forklarer Nordeas private banking-chef, Hans Henrik Klestrup:

»Vi har det ikke på tegnebrættet - vi vil gerne give så meget forståelse og indsigt i at have betydelige midler og derigennem hjælpe unge mennesker fremadrettet. Derfor laver vi løsninger, der er de rigtige for den enkelte. Men vi har ikke noget koncept for unge.«