Danske Bank: Kunderne skal selv tage kontakt

Man kan ikke regne med, at man automatisk får den bedst mulige rente på sit andelsboliglån, erkender Danske Bank-chef, der opfordrer kunderne til at henvende sig, hvis de mener, at renten er for høj.

Danske Banks hovedkontor og Finanscenter ved Kongens Nytorv fotograferet d.2 februar 2015 dagen før koncernen præsenterer årsregnskabet for 2014. (Foto: Simon Skipper/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Berlingske Business har spurgt chefen for forretningsudvikling i Danske Bank, Kim Fuglsang Kristoffersen, hvorfor der er så stor forskel på, hvad kunderne betaler i rente på deres andelsboliglån – og om det er rimeligt, at en kunde for eksempel skal betale 8,7 procent, når andre banker er klar til at yde den samme kunde et tilsvarende lån til en rente på helt ned til 3,5 procent.

? Blandt de fem største banker har Danske Bank det største rentespænd (fra 3,75 til 9,75 procent) på andelsboliglån. Hvorfor er der så stor forskel på jeres rentesatser?

»Vi har et rentespænd, fordi vores kunder er forskellige. Når vi skal fastsætte prisen, afspejler den kundens økonomi, forretningsomfanget hos os samt andelsboligforeningens økonomi. Men langt de fleste af vores kunder ligger i den nederste del af spændet. Det er i dag sjældent, at vi har kunder, der betaler i den høje ende.«

? Ifølge Mybankers beregninger betaler de af jeres kunder, der har benyttet Mybanker, i gennemsnit 5,98 procent i rente. Er det repræsentativt, eller har I et tal for, hvor jeres gennemsnitlige renteniveau ligger?

»Nej, det har jeg ikke lige på stående fod. Men de 5,98 procent er jo ikke et udtryk for de renter, som vores kunder betaler i gennemsnit. I dag tilbyder vi en rente ned til 3,75 procent. Som vi kan se i øjeblikket, får størstedelen af vores kunder en rente på mellem 4,1 og 4,3 procent. Det, vurderer vi, er yderst konkurrencedygtige priser.«

? Er det nye kunder, der får tilbudt renter i det niveau?

»Det er både nye kunder og eksisterende, der har været inde og tage kontakt til os, fordi der er sket en ændring i deres økonomi.«

? Vil det sige, at det kun er, hvis man selv tager kontakt til jer, at man kan få den bedste rente?

»Vi tager også løbende fat i mange af vores kunder, når vi har en idé om, at der er sket en ændring i økonomien. Renten bliver jo fastsat på det tidspunkt, hvor lånet bliver udbetalt. Men sker der ændringer i ens liv og økonomi, er det altid en god idé at tage fat i banken.«

? Mit spørgsmål er, om man som kunde hos jer kan regne med, at man løbende får justeret renten ned til det lavest mulige niveau for den type kunde, man nu engang er, eller er man selv nødt til at tage fat i jer for at få den bedste rente?

»Hvis der sker ændringer på markedet, laver vi en generel rentejustering. Men der kan også være ting, som vi ikke har viden om. Derfor kan der være kunder, vi tager fat i for at spørge, hvor de er i deres liv, og om der er sket ændringer i forhold til deres engagement i banken, som vi skal se på.«

? Berlingske Business har et eksempel med en af jeres tidligere kunder, der betalte 8,7 procent i rente på sit andelsboliglån. Nu har kunden skiftet til en anden bank og betaler kun 3,5 procent i rente. Er det rimeligt, at man skal betale så høj en rente, hvis der ikke er forbundet nogen særlig risiko med lånet?

»Nu er det vanskeligt at udtale sig om den konkrete sag, da jeg ikke kender den. Men enig – renten er da lidt i den høje ende, hvilket meget få kunder betaler i dag. Derfor vil jeg opfordre til, at kunderne tager kontakt til os, hvis de vurderer, at der er sket ændringer i deres økonomi. Så finder vi ud af, om renten forsat er den rigtige.«