Danica-sælgere tjener på risikable pensioner

Sælgerne i Danica får personligt mere ud af at sælge dig en såkaldt markedsrentepension, hvor du selv tager hele risikoen.

Foto: Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rådgiverne i Danica Pension modtager bonusser på op til tre gange så meget, når de sælger de såkaldte markedsrenteprodukter, hvor kunden selv påtager sig hele risikoen, i forhold til de traditionelle pensioner, hvor Danica Pension selv sidder med forpligtelser og risiko. Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

At der for rådgiverne er flere hundredetusinde kr. i spil, for dem selv, alt efter hvilken pension de afsætter til kunderne, fjerner ifølge eksperter fokus fra kundens reelle behov.

"Omkostningerne er høje i markedsordningerne, så selskabet har en økonomisk interesse i at sælge dem, og når sælgerne så også selv har en økonomisk interesse i at anbefale de produkter frem for de traditionelle, så er der tale om en giftig cocktail. Selvfølgelig er sælgerne påvirkede af, at de har økonomiske interesser i nogle af produkterne, ellers ville man jo ikke have lavet ordningen", understreger Carsten Holdum, cheføkonom i forbrugerrådet.

I følge Danica Pension er det ikke de økonomiske interesser, selskabet har i markedsrenteprodukter, der er afgørende for bonusordningen, men det fakta, at markedrenteprodukterne kræver mere rådgivning og forklaring end den traditionelle gennemsnitsrenteopsparing.

Markedsrenteprodukterne adskiller sig fra den traditionelle pensionsordning, ved at opspareren ikke er garanteret et årligt afkast og at hele opsparingen kan tabes, hvis det går dårligt på aktiemarkedet. På den måde bærer kunden hele risikoen selv.