Danica Pensions opsparingsgaranti koster kunderne dyrt

Kunderne i Danica Pension føler sig snydt, fordi de betaler dyrt for en garanti mod tab på deres opsparing, der investeres så fornuftigt af pensionsselskabet, at kunderne kan ende med at gå glip af mange tusinde kr. i afkast.

Pensionsselskabet Danica på Parallelvej i Lyngby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Det skriver dagbladet Børsen.

Med garantien forsikrer Danica kunderne i de moderne markedsrenteprodukter, hvor udbetalingerne ikke er garanterede, at deres opsparing ikke bliver mindre værd, før de går på pension. Det koster kunderne 0,25 pct. af deres formue årligt frem til pensioneringen og 0,15 pct. herefter.

- Det er dybt utilfredsstillende. Den her forsikringspræmie ryger lige i Danicas kasse, men de er så konservative, at der ikke er nogen risiko i det for dem, siger den 64-årige skatterevisor Erik Udby Andersen, der indtil for få uger siden var kunde i Danica, til Børsen.

Han har over de seneste to år betalt mere end 11.400 kr. for den omtalte garanti ? en garanti han aldrig er blevet spurgt, om han ville have ifølge ham selv.

Men det har ikke været garantien, der har kostet ham mest, men at hans penge er blevet investeret meget sikrere end andre kunders, og det sænker risikoen for, at Danica skal punge ud til garantien.

Ifølge Børsen fik Erik Udby Andersen et afkast på 0,5 pct. efter investeringsomkostninger i 2015. Danica-kunder uden garanti fik 2,3 pct. samme år.

I slutningen af november 2016 havde han fået et afkast på knap 2,6 pct. efter investeringsomkostninger, mens de mest konservative Danica-kunder uden garanti havde fået 3,7 pct.

Forskellen i afkastet er i alt på omkring 3 pct.-point over de to år, hvilket svarer til 65.000 kr. for Danica-kunden.