Danica opkræver gebyr for spørgsmål om pension

En uafhængig rådgiver får en regning på 500 kroner per spørgsmål til pensionsselskabet Danica.

Hos pensionsselskabet Danica kan man komme ud for, at en uvildig rådgiver skal betale for oplysninger om din pension. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan være en dyr spøg at stille for mange spørgsmål til landets største pensionsselskab Danica. Rådgiver Rune Wagenitz Sørensen fra Uvildige.dk får en regning på 500 kroner for hvert spørgsmål, som han på sine kunders vegne stiller til selskabet.

"Det kan for eksempel være et spørgsmål om den nuværende dækning på kundens police. Og det kan være et spørgsmål om sammensætningen af investeringen af kundernes pension, som viser hans risikoprofil. Det er oplysninger, som jeg skal bruge i min rådgivning af kunderne," siger Rune Wagenitz Sørensen.

Gebyret opkræves på trods af, at han har fuldmagt fra sine og Danicas kunder til bl.a. at rekvirere oplysninger fra Danica - en fuldmagt, som Danica selv har udformet.

Hvis kunderne selv beder om oplysningerne, så koster det ikke noget.

"Men så skal jeg udarbejde spørgsmålene til kunderne, så de selv kan stille dem, og det tager jo også min tid, som kunderne betaler for," siger Rune Wagenitz Sørensen. 

Besværlig eller ej

Dinepenge.dk har talt med andre rådgivere, som aldrig er blevet udsat for et gebyr for at bede om kundeoplysninger med en fuldmagt fra kunden selv - hverken i Danica eller i andre pensionsselskaber.

"Det er ikke normalt. Kunden kan jo selv bede om oplysningerne og få dem gratis," oplyser pensionsanalytiker og -mægler Jørgen Svendsen.

Men han vurderer, at pensionsselskaberne i fremtiden vil indføre et omkostningssystem, hvor den, der trækker på ressourcerne, betaler ekstra for dem.

"Hidtil har alle betalt det samme, hvad enten de er besværlige eller aldrig kontakter selskabet," påpeger han.

Kun når det kræver beregninger

I Danica forklarer direktør Jørgen Klejnstrup, at Danica har opkrævet gebyret i det seneste års tid, når der er tale om spørgsmål, der kræver beregninger.

"Vi fik på et tidspunkt så mange henvendelser fra uafhængige rådgivere, at vi var nødt til at få dækket vores omkostninger. Vi har mulighed for at opkræve det, når der er tale om beregninger, som en rådgiver selv burde kunne lave," siger Jørgen Klejnstrup.

Han påpeger, at de oplysninger, som kunden i forvejen får, stilles gratis til rådighed også for kundens rådgiver.