Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det kan være en dyr spøg at stille for mange spørgsmål til landets største pensionsselskab Danica. Rådgiver Rune Wagenitz Sørensen fra Uvildige.dk får en regning på 500 kroner for hvert spørgsmål, som han på sine kunders vegne stiller til selskabet.
"Det kan for eksempel være et spørgsmål om den nuværende dækning på kundens police. Og det kan være et spørgsmål om sammensætningen af investeringen af kundernes pension, som viser hans risikoprofil. Det er oplysninger, som jeg skal bruge i min rådgivning af kunderne," siger Rune Wagenitz Sørensen.
Gebyret opkræves på trods af, at han har fuldmagt fra sine og Danicas kunder til bl.a. at rekvirere oplysninger fra Danica - en fuldmagt, som Danica selv har udformet.
Hvis kunderne selv beder om oplysningerne, så koster det ikke noget.
"Men så skal jeg udarbejde spørgsmålene til kunderne, så de selv kan stille dem, og det tager jo også min tid, som kunderne betaler for," siger Rune Wagenitz Sørensen.
Besværlig eller ej
Dinepenge.dk har talt med andre rådgivere, som aldrig er blevet udsat for et gebyr for at bede om kundeoplysninger med en fuldmagt fra kunden selv - hverken i Danica eller i andre pensionsselskaber.
"Det er ikke normalt. Kunden kan jo selv bede om oplysningerne og få dem gratis," oplyser pensionsanalytiker og -mægler Jørgen Svendsen.
Men han vurderer, at pensionsselskaberne i fremtiden vil indføre et omkostningssystem, hvor den, der trækker på ressourcerne, betaler ekstra for dem.
"Hidtil har alle betalt det samme, hvad enten de er besværlige eller aldrig kontakter selskabet," påpeger han.
Kun når det kræver beregninger
I Danica forklarer direktør Jørgen Klejnstrup, at Danica har opkrævet gebyret i det seneste års tid, når der er tale om spørgsmål, der kræver beregninger.
"Vi fik på et tidspunkt så mange henvendelser fra uafhængige rådgivere, at vi var nødt til at få dækket vores omkostninger. Vi har mulighed for at opkræve det, når der er tale om beregninger, som en rådgiver selv burde kunne lave," siger Jørgen Klejnstrup.
Han påpeger, at de oplysninger, som kunden i forvejen får, stilles gratis til rådighed også for kundens rådgiver.