Dårligt image presser pensionsselskaber

Der er drøje hug til pensionsselskaberne i en intern undersøgelse, som Berlingske Business er i besiddelse af.

Pensionskundernes gennemsnitlige tilfredshed er faldet fra indeks 72,9 til 70,1 i løbet af de seneste tre år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er formentlig ikke kun lysten, der driver værket, når landets største pensionsselskab Danica går i brechen for åbenhed omkring selskabets omkostninger og samtidig lufter en slet skjult trussel om at bede politikerne om lovgivning, hvis de andre ikke følger trop.

For Danica og resten af pensionsselskaberne får drøje hug for tiden – ikke kun af finanskrisen, der får danskerne til at holde på pengene, men også af kunderne selv.

En intern brancheundersøgelse af tilfredsheden blandt de kunder, der betjenes direkte af selskaberne, viser et kraftigt fald, og Danica er selv klar over, at pensionsselskabernes image er under pres.

»Vi er ligesom de fleste selskaber gået tilbage i forhold til 2008. Der er ingen tvivl om, at branchen har lidt under mangel på åbenhed, gennemsigtighed og forståelighed. Det gør vi noget ved. I Danica Pension lægger vi nu alle omkostninger og afkast frem for kunderne fra begyndelsen af det nye år, og vi vil nu formulere os i et klart sprog i breve og oversigter, der er til at forstå. Herudover har den lave kontorente og kursværnet spillet ind. Men også det billede har vi nu ændret på,« siger direktør Jesper Winkelmann med henvisning til, at Danica netop har fjernes kursværnet – et fradrag af opsparingen ved flytning – samt hævet kontorenten.

Tilfredsheden falder

Undersøgelsen er lavet af analysevirksomheden Aalund, og den viser, at pensionskundernes gennemsnitlige tilfredshed er faldet fra indeks 72,9 til 70,1 i løbet af de seneste tre år.

Og Danica er sammen med Topdanmark Liv & Pension et af de hårdest ramte selskaber, fordi begge selskaber er dykket fra at ligge et stykke over gennemsnittet til nu for Danicas vedkommende knap at kunne måle sig med gennemsnittet.

Kun SEB Pension og AP Pension har formået at gøre sine kunder mere tilfredse i løbet af de tre år – sidstnævnte til at have de mest tilfredse kunder i branchen.

Læs også: Her er de skjulte omkostninger

Kommunikationsekspert Jess Myrthu, ejer og direktør i Jøp, Ove & Myrthu, er ikke overrasket over, at kunderne i stigende grad bliver utilfredse med deres pensionsselskaber.

»Branchen som helhed har fået en masse ufortjente høvl, fordi afkastet i finanskrisen har gjort afkastene mindre,« siger Jes Myrthu.

Men han påpeger også fortjente høvl:

»Branchen kan informere bedre og forklare den menige dansker om forbindelsen mellem konjunkturer og pensionsopsparingerne. Og jeg synes heller ikke, at der er sket så meget i kølvandet på hele diskussionen om åbenhed. Hvis man ikke er i stand til at forklare sine produkter, så kunderne kan forstå dem, så bør man ikke sælge dem,« siger han.

Målingen er lavet blandt virksomhedskunder blandt andet på den rådgivning, medarbejderne får, information om produkter og service samt på forståelighed af policer og oversigter. Og den faldende utilfredshed kan komme til at koste selskaberne dyrt.

»Den faldende kundetilfredshed og dermed latente illoyalitet i 2008 synes at være slået igennem i form af lavere loyalitet i 2009 – flere risiko/afgangskunder.

Den faldende kundetilfredshed i 2009 tolkes som en latent illoyalitet, der kan slå yderligere igennem i det kommende år,« hedder det ildevarslende i Aalunds konklusion.

Læs også: Her er de skjulte omkostninger