Bordeaux-vine nu uden snobtillæg

Uden snobtillæg. Leder man lidt, kan man sagtens finde en rar Bordeaux til under 100 kroner.

Det er ikke længere nok, at der står Bordeaux på flasken. Den sælger ikke sig selv.

Det har branchen i Bordeaux måttet lære på den hårde måde. Med økonomiske tømmermænd, bugnende lagre og oppløjning af vinmarker.

Toppen går friKrisen rammer ikke de absolutte topslotte så meget. De fem Premiers Grand Crus Classées i Médoc, Pétrus i Pomerol og Cheval Blanc , Ausone og Angélus i St. Émilion (og nogle få mere) er der altid købere til den globale overklasse, luksusrestauranter og spekulanter.

Det er mellemkategorien og den vældige sø af vin fra mindre illustrøse ejendomme, der mærker krisen kradse.

Altså den vældige mængde vin, der plejede at leve godt i slipstrømmen fra de store, verdensberømte topvine. Og det er mange. Husk på, at Bordeaux rummer næsten 120.000 hektar med vinstokke og producerer over seks mio. hektoliter vin om året.

Et ikonBordeaux er et begreb og et ikon, og det har både været godt og ondt. I alt for lang tid hvilede man på laurbærrene.

Kunderne skulle bare være glade for, at de fik lov at købe det var holdningen. Her havde romerne plantet vin for 2.000 år siden, og senere havde englænderne sikret et internationalt marked og et renommé. Her ved Girondes bredder havde handelen blomstret og pengene ynglet. Vinbranchen er Bordeauxs hjerteblod med 12.500 producenter, over 50 kooperativer, 400 négociants, mæglere, afskibere og så videre.



Hvad skulle kunne true den maskine?

Svaret er: en verden med stadig bedre og billigere vin alle vegne til konkurrencedygtige priser og en ny generation af vinelskere med en anden smag, end Bordeaux leverer.

Danmark er et af de lande, hvor det for alvor er gået tilbage for Bordeaux. Og spørger man i branchen, hører man tit, at det har Bordeaux selv været ude om.

I svage årgange og perioder med afsætningsproblemer bliver man rendt på dørene af vinfolk fra Bordeaux, men når det går den anden vej, og USA og Japan med flere betaler gode priser for store årgange, så ser man dem ikke her højt mod nord.

Men måske er det ved at vende. Den unge generation i Bordeaux er kosmopolitisk indstillet, rejser ud for at lære, kan tale engelsk og kender og respekterer konkurrencen fra andre regioner og andre lande.

Den har aflagt noget af den berygtede Bordelaise-arrogance og er i modsætning til tidligere generationer parat til at lytte til markedet.

Håb forudeDet er for tidligt at afskrive Bordeaux. Det er trods alt stadig et referencepunkt for vinfolk verden over, og hvem ved, om ikke den globale opvarmning vil sikre området den marginale temperaturstigning, der kan gøre det lettere at ramme nye vinnyderes smag for runde vine fra fuldmodne druer .

Hvis man ser sig godt for, kan man bestemt få drikkelig Bordeaux, der også er betalelig. I denne uge prøver vi seks vine, der gerne skule levere bevis for det.