BMW går ned i størrelse

De tyske luksusmærker kæmper en evig kamp og snart bliver kampen mellem Audi, BMW og Mercedes-Benz endnu hårdere.





Det sker, når BMW lancerer sit bud på en luksusbil i Golf-størrelse.



Audi har deres A3. Mercedes har

A-klassen og snart har BMW 1-serien.



BMW''s 1ér er en klassisk hatchback med fem døre og er med længde på

4,23 meter præcis 24 centimeter kortere end en BMW 3-serien Sedan.



Designet bærer den nu detroniserede Chris Bangle''s

tydelige fingeraftryk. Vi lader det være op til læserne at bedømme, om BMW''s Audi A3 rival er pæn eller ej.



Bag

den praktiske bagklap gemmer sig et bagagerum, som rummer fra 330 til 1150 liter bagageplads med bagsædet fældet frem.

Det klassiske BMW koncept er der naturligvis ikke pillet ved. Det betyder motoren foran og baghjulstræk samt tæt på

en ideel 50/50 vægtfordeling mellem de to aksler.



Der bliver mulighed for at vælge mellem fire forskellige firecylindrede motorer.

BMW 116i (115 hk) og BMW 120i (150 hk) har begge Valvetronic-teknologi. De to dieselversioner, BMW 118d (122 hk) og BMW 120d (163

hk) er udstyret med højmoment dieselmotorer.



Den mindste 116i har 5-trins gearkasse mens resten af programmet har manuel

sekstrins gearkasse eller sekstrins automatgearkasse med mulighed for at skifte selv.



Som noget specielt har bilen todelte bremselys,

der viser de bagvedkørende om bremsepedalen trædes ned normalt eller hårdt.



Bilen ventes til landet mod slutningen

af året og kan første gang opleves live på Paris Motor Show til efteråret.