Billig genvej til tysk luksusbil

Flexleasing er udvejen for mange danskere, der gerne vil have en let brugt luksusbil fra Tyskland.

Foto: KAI PFAFFENBACH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Av, det gør næsten ondt at køre nedad kantstenen, hvis man har købt en ny Audi A6 eller BMW 5-serie af den rigtig dyre slags med en pris på mere end en mio. kr. inkl. udstyr. Værditabet beløber sig nemt til flere hundrede tusinde kr. det første år, og det bare fortsætter og fortsætter til kromvidunderet til sidst kan sælges for bare 75.000 kr. hos en perlegrusforhandler.

Men der er en vej uden om de allerværste økonomiske øretæver. Det hedder flexleasing og er et stadig mere udbredt fænomen – omend mange danskere også har brændt fingrene på firmaer, som ikke har haft ordentligt styr på reglerne.

Men der er seriøse aktører i branchen. En af dem er Michel Goldin, som står bag Focus Flex leasing, der primært hjælper danskere med at hente nyere Audi, BMW og Mercedes.

»Vi ser primært biler i den dyre ende fra 20.000 euro og opefter uden afgift. Det er biler, som er mere end tre år gamle, som kan betale sig at flexlease.« Det gælder især de biler, som taber rigtig meget i værdi i de første år, efter de har forladt fabrikken.

»Selv om du har pengene til at købe den kontant i Danmark, er flexleasing næsten altid billigere for den type bil pga. den tårnhøje afskrivning, der jo er helt speciel i Danmark, hvor bilens værdi hurtigt falder til under en tredjedel af nyprisen. Omvendt giver det mindre mening at flexlease en velholdt gammel sportsvogn, for her er det største værditab forlængst taget.«

Flexleasing går kort fortalt ud på, at man i stedet for at betale fuld afgift af bilen, betaler en procentsats af bilens værdi på månedsbasis. Hertil kommer en finansieringsomkostning. Det har også den fordel, at forsikringen generelt er lidt billigere, fordi forsikringsselskabet kun skal refundere bilens værdi uden afgift ved totalskade eller tyveri. Desuden kan man vælge at afmelde sin sportsvogn i vintermånederne. Så falder ydelsen til ca. en fjerdedel i den periode, og man skal heller ikke betale for grøn ejerafgift i de måneder.

Hos Focus Flex leasing skal man selv hente bilen i udlandet – hvorefter man får størsteparten af bilens indkøbspris tilbage fra leasingfirmaet. Firmaet anbefaler dog en mellemmand, der køber bilen og står for juraen. Det koster ca. 20.000 kr.

Uanset hvad står man selv med bøvlet efter endt leasingperiode, og bilen skal sælges igen. For det skal man selv stå for, selv om mange vælger at sælge bilerne på diverse internationale bilauktionshjemmesider, hvad der letter processen.

Hos FDM påpeger afdelingschef Per Alkestrup, at flexleasing kan være udmærket for nogle bilkøbere. Men det er vigtigt at læse det med småt og have fuldstændig styr på, hvad der sker efter endt leasingperiode. Det kan også være en fordel at få FDM til at læse kontrakten igennem, inden man slår til.