Bilen, som tømmer tegnebogen

Mange bilejere jubler for tiden over de lave benzinpriser. Men de betyder ikke ret meget i forhold til, hvad det koster at eje og køre i bil. Læs her, hvordan en ny BMW kan tømme en tegnebog på kort tid.

I det store billede spiller benzinprisen ikke nogen stor rolle for bilejere med biler af en vis størrelse. Arkivfoto: Armin Wiegel/AFP
Læs mere
Fold sammen

Glæden er stor, da jeg ruller ind på den lokale benzinstation på Landgreven i København i min nye BMW 320i.

Bilen skal fodres, og det kan for tiden ske for bare 9,50 kroner pr. liter 95 oktan benzin. Tanken rummer 60 liter, så det er sådan cirka 100 kroner billigere at mætte den forslugne BMW end for bare et par måneder siden.

»Skønt,« tænker jeg og forsøger at presse selv de sidste dråber ned i tanken.

Men glæden er kortvarig. For trods de lave oliepriser trækkes der over 500 kroner på mit Dankort, hvoraf hovedparten ryger direkte ned i statskassen i form af afgifter og moms.

Bilen har kostet tæt ved 500.000 kroner med en smule ekstraudstyr og er købt kontant.

Biler er den nok værste investering, man kan foretage, så det er noget af det sidste, man skal låne penge til.

Det er da også kun efter flere års sparsommelighed, at jeg har fundet det økonomisk forsvarligt at bruge en halv million kroner på en ny bil. Den vil nemlig realistisk set miste 100.000 kroner i værdi det første år – og nok mindst 50.000 kroner de efterfølgende.

Udover dette gigantiske værditab skal der også betales 7.000 kroner om året til en bilforsikring hos Tryg, hvor jeg er kunde. Dertil kommer udgifter til service, parkering, vask og muligvis også fartbøder, da bilen med sine 184 hestekræfter frister til hurtige bevægelser.

Jeg kører relativt lidt. Højst 10.000 kilometer om året. Så prisen for at have en bilnøgle af denne type er på over fem kroner pr. kørt kilometer. De sparede udgifter til en hel tank fuld af benzin rækker dermed kun til en tur frem og tilbage til supermarkedet. Eller til en tur til bageren søndag morgen.

Bilen kører i snit 14 kilometer pr. liter. Det vil sige, at jeg højst sparer 1.500 kroner på den seneste tids prisfald på benzin – om året! Altså småpenge i forhold til de øvrige udgifter.

Så nok er det dejligt at tanke billigt, og nok er det en fryd for bilejere med faldende priser på benzin. Men det gør ingen synderlig forskel. Det er fortsat helt ufatteligt dyrt at eje en bil i Danmark.

Er jeg så alligevel en glad og tilfreds bilejer i Danmark, der har verdens højeste bilafgifter? Ja, det må jeg sige. Bilen er intet mindre end fantastisk. Ikke i København og ikke på korte ture, hvor en mindre og lille bil ofte er en fordel. Men på længere ture – og især på motorvejen – er der tale om ren nydelse.

Når motoren er varm, musikken spiller, speedometernålen står i lodret position, og tankerne får lov at flyve af sted, så føles livet bare skønt. Især når der under højre fod findes store muskler, som lokker med at blive sluppet løs.

Glæden bliver lidt større, når benzinprisen er lav, men ikke meget. For priserne er ganske givet snart på vej op igen.

Uanset det, så er jeg allerede ved at spare op til næste bil. Den skal nok have endnu flere hestekræfter, nu hvor benzinprisen alligevel ikke spiller den store rolle.