Bilejere og sælgere tvivler på salgsboom: »Det er et meget tyndt udspil«

Regeringens ambitioner om at skubbe salget af elbiler og hybridbiler i den rigtige retning får en blandet modtagelse af dem, der skal sælge og købe bilerne. Rabat på grønne biler til erhverv kan dog gøre en forskel, lyder det.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, miljø-, og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, skatteminister Karsten Lauritzen og børne- og socialminister Mai Mercado præsenterede regeringens klimaudspil på et pressemøde i København tirsdag. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Bilelskere kan slikke sig om munden ved udsigten til den lange række af nye, grønne modeller, der kommer til salg ude hos forhandlerne i den kommende tid. Men selv om regeringen tirsdag lancerede et stort klimaudspil, der fastholder rabat på registreringsafgiften og øger bundfradraget på grønne biler, får det næppe bilkøberne til at flokkes om el- og hybridbilerne.

Det er vurderingen flere steder i bilbranchen og hos bilejernes organisation, FDM, hvor man savner et markant prisfald til privatbilisterne, hvis det for alvor skal sætte gang i salget af grønne biler.

Men ifølge Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, bliver elbilerne som udgangspunkt ikke billigere i forhold til samme bilers prisskilt i går. For eksempel koster en BMW i3 i dag 339.000 kroner. Det gør den også næste år. Alligevel bliver det af Skatteministeriet udlagt som et fald. Her beregnes rabatten nemlig ud fra, hvad bilerne kommer til at koste næste år, hvis udspillet ikke gennemføres, forklarer Ilyas Dogru.

»Det er ligesom at give rabat på nogle fremtidige priser. Det er et meget tyndt udspil, og vi havde klart forventet en mere ambitiøs plan. Det bliver ikke dette forslag, der sætter gang i elbilsalget, fordi det i realiteten betyder status quo,« siger han.

Hos en af landets største bilforhandlere, Toyota, sidder talknuserne i øjeblikket og regner på regeringens udspil. Det står dog allerede klart, at udspillet næppe sætter gang i en ekstra stor salgslavine af de hybridbiler, der skal lades op med ladestik, lyder det fra pressechef i Toyota Danmark Anders Tystrup.

»Det kan godt være, at der kommer lidt lavere priser på plug-in som følge af det øgede bundfradrag. Det hilser vi velkommen. Men det kommer ikke til at gøre en afgørende forskel,« siger han.

Forklaringen skal findes i, at en model som Toyota Prius Plugin, der oprindeligt skulle stige 20.000-30.000 kroner i ekstra afgift fra nytår, reelt set ikke kan blive meget billigere, da registreringsafgiften i dag i forvejen er lav.

»Men hvis vi er derhenne, hvor man kan få en decideret minusafgift, så man får en ekstra lempelse, begynder det for alvor at blive interessant, fordi det kan få endnu flere til at vælge bilen. Samtidig lyder et fradrag i beskatningsgrundlaget for firmabilister interessant,« siger Anders Tystrup.

I Autobranchen, der med flere end 1.200 medlemmer tæller en lang række af landets bilforhandlere, fortæller politisk chef Frank Korsholm, at man er skeptisk over for regeringens forslag. Medlemmerne vil gerne sælge elbilerne, men guleroden til at vælge den grønne bil er for lille, vurderer han.

»Vi vil ikke skyde målet om en million grønne biler ned. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men det er kun, hvis der kommer det nødvendige udspil, der gør de grønne biler konkurrencedygtige på priser og infrastruktur. Som forslaget ser ud nu, er det tvivlsomt, om man får solgt en million grønne biler,« siger Frank Korsholm.

Firmabiler kan blive afgørende

En del af regeringens klima- og luftudspil indeholder også et ønske om at indføre et skattefradrag på 30.000 kroner til dem, der vælger en grøn firmabil. Netop det initiativ kan prikke hul på markedet for hybrid- og elbiler i Danmark, lyder det fra Andreas Knudsen, kommerciel direktør i leasingfirmaet Arval Danmark.

»Netop beskatningen af medarbejderne har indtil nu været den helt store stopklods i forhold til at lave en grøn omstilling i virksomhedernes bilparker. Den barriere ser ud til at blive fjernet nu,« siger Andreas Knudsen i en skriftlig kommentar.

Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen ser også begunstigelsen af firmabilerne som en bølgebryder for grønne biler. Og han tror, at den samlede pakke vil flytte bilkøbere.

»Hvis dette kommer igennem, vil det få effekt forholdsvis hurtigt. Vi har jo set flere afgiftslempelser, der viser, at danskerne reagerer, når man omlægger afgifter og bruger dem som incitament. Og når vi ser på firmabilerne, er fradraget så stort, at det vil have en effekt,« siger han og peger desuden på, at begunstigelse af elbiler med adgang til busbaner og gratis parkering vil trække i den samme retning.

Men der er stadig en stopklods – især for firmabilerne:

»Infrastrukturen er ikke god nok endnu. Den store udfordring er, at vi vil opleve flaskehalse som kø ved opladningsstanderne, ligesom rækkevidden er et problem. I Norge tog det også lang tid at udbygge infrastrukturen,« siger han.

Endelig venter køberne på bedre elbiler med rækkevidder på 300 kilometer, der reelt kan bruges af pendlere.

»Til næste år, når de store bilfabrikker for alvor træder ind på markedet, vil der ske noget,« vurderer Jan Lang.

Men det vender ikke op og ned på bilmarkedet i de første par år, vurderer han.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er lydhør over for kritikken og vil se på udfordringen sammen med de andre partier i Folketinget.

»Jeg lytter naturligvis til det, branchen siger, og nu skal vi forhandle med Folketingets partier. Men for eksempel ser vi allerede, at efterspørgslen stiger. Salget af plug-in hybridbiler er faktisk steget meget voldsomt på et år. Det var der ikke mange, der havde set komme – men det er sket alligevel. Så med de yderligere tiltag, vi nu foreslår, er jeg meget fortrøstningsfuld om, at vi nok skal komme i mål,« siger han.