Bankrådgivere forstår ikke selv deres produkter

Næsten en ud af tre bankrådgivere har prøvet at rådgive en kunde om et bankprodukt, som de ikke selv forstod til bunds, viser undersøgelse.

Du kan ikke være sikker på, at bankrådgivere selv forstår sine produkter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Colourbox

De ansatte i banken er så pressede og så dåligt informerede om deres produkter, at de ikke forstår dem alle til bunds. Det viser en undesøgelse fra Finansforbundet, som epn.dk refererer.

Dermed er mange bankkunder er blevet rådgivet om komplicerede investeringsprodukter, som end ikke bankrådgiveren selv forstod til fulde. Og det skyldes et stigende salgspres, ringe information fra ledelsen og produkternes kompleksitet, skriver epn.dk.

19 procent af de knap 1200 adspurgte i undersøgelsen oplyser, at de i de seneste to år ikke har deltaget i møder, kurser, uddannelsesforløb eller lignende om strukturerede investeringsprodukter.

Denne gruppe oplever næsten dobbelt så hyppigt som andre rådgivningssituationer, hvor de ikke har tilstrækkelig forståelse for produktet.

Et stigende salgspres slår også igennem i undersøgelsen. Blandt dem som "i høj grad" eller "i meget høj grad" oplever et salgspres fra banken, er der 51 procent, der kender til rådgivningssituationer, hvor de har manglet viden om strukturerede produkter.

Blandt rådgivere, der "i ringe grad" eller "slet ikke" oplever salgspres, er tallet under det halve, nemlig 21 procent, viser undersøgelsen.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen foreslår for at løse problemet, at rådgivere skal certificeres, at der skal være en varedeklaration på strukturerede produkter, og at der skal være gennemsigtighed i prisdannelsen.