Bankkunder har tillid til rådgiveren - men ikke til banken

Danskerne er i høj grad skeptiske over for banksektoren, og har i ringe grad tillid til banken. Det gælder dog ikke for deres egen rådgiver, som der er stor tillid til.

Kassekoe i bankfilial.. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Feldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske bankkunder tror på deres bankrådgiver. Men de tror ikke ret meget på banksektoren generelt.

Det er en af konklusionerne i en rundspørge, som Yougov har gennemført for Penge- og Pensionspanelet.

Mens 46 procent af de adspurgte angiver, at de slet ikke eller i mindre grad har tillid til banksektoren generelt, så er billedet helt anderledes, når der spørges til den enkeltes egen bankrådgiver. Så har kun 12 procent mistillid til vedkommende, mens de resterende har fra nogen eller høj tillid til vedkommende.

Men kunderne er også ganske godt tilfredse med deres bankforbindelse.

"Generelt er kunderne tilfredse med rådgivningen. Kunderne svarer selv, at de forstår den information, de modtager både skriftligt og mundtligt," konkluderer Carsten Tanggaard, formand for Penge- og Pensionspanelet.

Han påpeger dog også, at op mod halvdelen af kunderne tror, at rådgivningen i banken er gratis.

”Penge- og Pensionspanelets undersøgelser viser, at kundernes viden på nogle punkter kunne være bedre. F. eks. svarer kun halvdelen af kunderne i undersøgelsen, at de er klar over, at de betaler for den rådgivning de får i banken, men rådgivning er altså ikke nogen gratis frokost. Kunderne er desuden konservative i deres kontakt med bankerne og foretrækker telefonen, ansigtskontakt og e-mail mere end nye former, som f. eks. videochat og sociale medier," påpeger han.