Bankkunder er ikke bare uskyldige ofre

Privatkunderne er alt for ofte ligeglade med prisen.

Bankernes penge kommer nemmest i hus ved at hæve priserne for de kunder, der er små, svage, forvirrede og prisubevidste. Læs: Privatkunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Rune Feldt-Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bankerne er på vej ind i massive tab på dårlige erhvervskunder. Og privatkunderne betaler regningen i den forstand, at selv om bankerne nu låner billigere i Nationalbanken, så sender bankerne ikke den lavere rente videre til kunderne. Det finder Forbrugerrådet kritisabelt, men det såkaldt kritisable kan i høj grad problematiseres, skriver Berlingske Nyhedsmagasin.

På ethvert marked tager man det for sine varer, man kan få, uden at kunderne siver systematisk til konkurrenterne. Hovedproblemet er, at privatkunderne ligger, som de har redt. De kigger generelt ikke på priser og slet ikke på, om den pågældende bank er risikoeksponeret gennem mange erhvervskunder og høj udlånsvækst – selv om det bestemt har været omtalt i medierne.

Jamen det er svært at gennemskue bankernes priser, lyder det ofte. Måske. Men det er også svært at køre bus, og mange gør det alligevel hver dag med stor succes.

Ofrer familien Danmark f.eks. ti procent af den tid, der tilsyneladende bliver brugt på at studere indkøbscentrenes farvestrålende tilbudsaviser, på prisportaler som pengepriser.dk eller mybanker.dk vil meget været nået.

Læs mere på Berlingske Nyhedsmagasin