Banker sænker renten - og hæver gebyrerne

Flere banker slår på tromme for, at det er blevet billigere at låne. De højere gebyrer skilter de knap så meget med.

»Ingen kan overskue bankernes gebyrlister, der er afsindigt lange og indviklede«, siger Forbrugerrådets cheføkonom Carsten Holdum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Kaspar Wenstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På trods af faldende renter risikerer bankkunder at betale mere i samlede omkostninger til banken, fordi gebyrerne stiger. Bankerne er glade for at foræltte, når renten sættes ned, men kan være tæt på umuligt at se, at banken samtidig forhøjer sine gebyrer, skriver Politiken.

For eksempel stiger bebyret for at etablere et lån i Lån & Spar Bank fra 2.000 til 2.500 kroner – en stigning på 25 procent. Gebyret for et nyt Dankort tredobles  - fra 50 til 150 kroner. Gebyret for at betale girokort og overføre penge mellem konti fordobles fra én til to kroner.

Bankens omkostninger er steget, mens det er fem år siden, at banken sidst hævede gebyrerne, siger administrerende direktør John Christiansen fra Lån & Spar Bank til Politiken.

Man skal selv sammenligne med et gammelt prisblad for at opdage forskellen, skriver avisen og spørger direktøren, om ikke kunderne kan opleve det sådan, at banken ændrer priserne i det skjulte?

»Du har en pointe i, at det kan gøres meget mere gennemsigtigt. Men det kan det altid, og den slags koster også mange penge, skal man huske på«, siger John Christiansen.

Også Arbejdernes Landsbank har hævet gebyrerne. Bankens andelsboliglån er billigt målt på renten, men gebyret for at oprette lånet er netop blevet fordoblet – fra 0,5 procent af lånesummen med maksimum på 5.000 kroner til 1,0 procent med maksimum på 10.000 kroner.

Direktør Kjeld Gosvig-Jensen forklarer, at det på grund af finanskrisen er blevet dyrere at drive bank.

Professor Jesper Rangvid fra CBS Handelshøjskolen i København siger til Politiken, at det kan være svært for kunderne at gennemskue bankernes priser, og at man som kunde skal holde øjnene rettet mod de samlede, årlige omkostninger i procent - ÅOP.