Arbejdstøj giver bonuspoint

Gaver. Konkurrencen på tøj til arbejdet er benhård. Kansas lokker fremover med et system, hvor kunderne optjener bonuspoints.

Flyselskaberne med SAS i spidsen har gjort det i snart 20 år: Bundet kunderne tæt til et selskab ved hjælp af et bonussystem, hvor kunderne får mere og mere, jo mere de flyver.

Systemet har aldrig med rigtig stor succes kunnet overføres til andre typer af forretninger, men nu er konkurrencen på arbejdstøj efterhånden så tilpas hård, at giganten Kansas nu gør et forsøg på at binde kunderne tættere til sig ved brug af bonuspoint. Opskriften er den klassiske, jo mere du køber, jo flere point optjener du.

Navnet er slet og ret, Kansas Bonus, og der er tale om den største satsning i mange år for den danske virksomhed. Det er et mobiltelefonbaseret loyalitetsprogram, der går direkte mod håndværkere og andre brugere af arbejdstøj, for Kansas fremstiller også masser af såkaldt profilbeklædning, hvilket vil sige tøj, der ligger midt imellem decideret arbejdstøj og almindeligt tøj. Senest er Kansas også gået aktivt ind på markedet for målsyede habitter.

Point giver mobiltelefonUdviklingen af det nye program har gjort et stort indhug i årets markedsføringsbudget, og målet er 6.000 aktive medlemmer inden udgangen af 2008.

»Det nye program er på mange måder et udtryk for en helt ny måde at tænke på i Kansas. I stedet for primært at satse på traditionel massekommunikation som annoncer, billboards og plakater vil vi fremover satse på direkte dialog med brugere af Kansas-tøj med mobiltelefonen som medie og på markedsføring i forhandlernes butikker,« siger marketingchef Maria Arndal.

Med programmet kan Kansas-brugerne optjene bonuspoint ved køb af arbejdstøj fra og via mobiltelefonen og på virksomhedens hjemmeside omveksle pointene til blandt andet boremaskiner, mobiltelefoner og dvd’er. Programmet er funderet omkring en mobilportal, hvor medlemmerne ud over en oversigt over de forskellige bonusprodukter også får adgang til blandt andet dagens nyheder og vejrudsigt.

Som led i den nye satsning har man indgået partnerskaber med virksomheder som De-WALT, Black & Decker, Sennheiser, Apollo Rejser, McDonalds og Guldbageren, der skal levere produkter til den shop på nettet, hvor medlemmerne veksler optjente point til produkter. Derudover kommer nyhederne på mobilportalen fra Ekstra Bladet.

Mobiltelefonen er blevet valgt som platform for dialogen med håndværkerne og andre brugere af arbejdstøj, fordi de typisk altid har deres mobiltelefon i lommen.

»Dertil kommer, at programmet kan give os en masse viden om, hvem der køber vores tøj, fordi man skal indtaste sine data som kunde. Det kan ikke mindst være værdifuldt for vores forhandlere, så vi sammen kan målrette vores kommunikation endnu mere,« tilføjer marketingchefen.

Mobilportalen er udviklet af det danske mobilmarketingselskab, ctrl Mobile.