Alka sætter forsikringsgiganterne på plads

Gang på gang præsterer fagbevægelsens forsikringsselskab, Alka, langt bedre resultater end store spillere som Tryg og Topdanmark. Et koncentreret fokus er årsagen til selskabets succes, mener direktøren.

Jens Bærentsen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske forsikringsmarked domineres af de to børsnoterede giganter Tryg og Topdanmark, der fra deres store domiciler i Ballerup nord for København kontrollerer 37 pct. af markedet. Men begge overgås de i forsikringsdrift af et væsentligt mindre selskab, der er ejet af fagbevægelsen.

I Taastrup på den Københavnske vestegn holder Alka Forsikring til, og med fagforbund som HK, 3F og FOA samt Arbejdernes Landsbank i ejerkredsen har selskabet fundet opskriften på succes.

»Vi skal drive forsikringsforretning bedst og billigst«, har der stået i selskabets vedtægter siden stiftelsen i 1903. Men hvordan gør man det?

Ifølge koncerndirektør Jens Bærentsen handler det i høj grad om at holde sig til kerneforretningen.

»Vi er rigtigt gode til at fokusere. Vi har privatkundernes almindelige forsikringsbehov for øje, og vi er gode til at sige nej til ting, som ikke falder inden for vores strategi. Og så har vi satset rigtig meget på analysekraft. Altså datafortolkning og forståelse af data – og at omsætte det til tariffer, som kan fastsætte den rigtige pris til kunden,« siger han.Ønsket om at være billig er omsat til et mål, der hedder, at syv ud af ti danskere skal opleve, at de kan spare penge ved at ringe til Alka.»Vi har valgt at sige syv ud af ti for ikke at stramme skruen. Men vi ligger faktisk på 8,4 ud af ti. Der er selvfølgelig nogen, der kun kan spare 200 kr., og det er måske ikke nok til, at de flytter. Men den er god nok, at vi er billigere, og der er mange, der kan spare tusindvis af kroner,« siger Jens Bærentsen.

Det undlader Alka da heller ikke at gøre opmærksom på. Således bruger Alka mange penge på markedsføring.

»Når man er en mellemstor spiller i markedet, skal man være mere synlig og have høj kendskabsgrad. Vi skal være top of mind. Og det virker. Forbrugerne kender Alka, og folk ringer, når vi kører vores annoncer og TV-spot.«

Strategien har gennem de seneste tre år lokket gennemsnitligt 11.000 til 12.000 nye kunder til årligt, Alka ligger højt i diverse kundetilfredshedsundersøgelser, og på det centrale nøgletal combined ratio, der viser selskabets udgifter pr. 100 kr. i indtægt, sætter Alka konkurrenterne til vægs.

For første halvår 2013 har Alka en combined ratio på 77,3, hvilket vil sige, at hver gang Alka får 100 kr. ind ad døren, er der et overskud på knap 23 kr., når alt er betalt.

»Det er jo i virkeligheden fantastisk, at vi kan have en lav combined ratio og stadig have høj konkurrencekraft. Der var engang, at nogle sagde om Alka: De tager alle de dårlige forretninger. Det er helt fint, at de vokser. Lad dem bare det, for det er noget møg, og de kan ikke finde ud af, hvad prisen skal være. Den indsigelse er der ikke længere. Den var også forkert dengang. De forstod bare ikke, hvad der foregik. Men nu begynder det jo at være meget tydeligt for alle, at der ikke rigtigt er nogen huller i osten. Vi er konkurrencedygtige, vi har fornuftige priser, og vi har høj kvalitet – det kan vi jo se på kundeundersøgelserne,« siger Jens Bærentsen.

Omkring 15 pct. af Alkas overskud bliver udbetalt til ejerkredsen – gennem de seneste fem år er 180 mio. kr. udbetalt, heraf 60 mio. kr. i 2012, men størstedelen bliver stående i selskabet. De bliver altså ikke udbetalt til kunderne, som i gensidige selskaber som LB Forsikring og GF. Ifølge Jens Bærentsen kommer de alligevel kunderne til gode.

»Høj kundetilfredshed, penge til at udvikle ny service, ingen gebyrer, månedlig betaling, enkle produkter, mere digitalisering, stabile præmier osv. Alt det, vi gør, koster jo,« siger han.

Flere danske forsikringsselskaber skiller sig ud fra de øvrige i Europa ved at have lave omkostningsprocenter på omkring 15-16. Det gælder også Alka, der dog ifølge Jens Bærentsen når målet på en anden måde end giganterne Tryg og Topdanmark.

»De store har stordrifs­fordele. Vi har fokuseret strategi. Vi har jo ikke en størrelse, hvor vi kan opnå stordriftsfordele. Men vi er til gengæld rigtig gode til at holde fast i, hvad det er, vi vil. Og det er privatforsikringer for lønmodtagere,« siger Alka-direktøren og påpeger, at det skærpede fokus giver mulighed for at specialisere sig.

Hos Tryg anerkender koncernchef Morten Hübbe, at Alka driver en flot forretning, men han understreger samtidig, at Alka med sin strategi kun er for en bestemt del af befolkningen. Han sammenligner Alka med Trygs eget nicheselskab Tjenestemændenes Forsikring: »Det er et segment, der er homogent, og hvor risikoen typisk er relativt lav. Der er ikke meget store biler og meget store huse. Det er en fornuftig, beskeden risiko, og det giver en attraktiv pris. Og så giver det det her tilhørsforhold, der er positivt.

Vi kan også se i vores tjenestemændssegment, at der ligger vores priser rigtig konkurrencedygtigt, og vores kundetilfredshed ligger højt. Så vi kan sagtens genkende det segment. Det er bare ikke sådan, hele Danmarks befolkning er.«

Forsikringsbranchen er blevet beskyldt for manglende konkurrence, men Jens Bærentsen oplever stor konkurrence. Dog ser han også et kæmpe potentiale.

»Konkurrencen er benhamrende hård på de relativt få kunder, der er i markedet. Det interessante er at vække de 90 pct., der sover Tornerosesøvn. Det er en større opgave, end man skulle tro. Og det er det, vi bruger markedsføring til; at vække alle dem, der bare har lullet sig i søvn, som faktisk godt kunne gøre sig selv en tjeneste ved at kontrollere, hvad de betaler for forsikringen. Måske de kunne få den bedre og billigere et andet sted.«